Heftig BMW-drøm

BMW kommer med en åpen, sportslig og luksuriøs toppmodell som skal gå i direkte nærkamp mot Mercedes-Benz SL.

Foto: Automedia
Foto: Automedia Foto: © Automedia
Publisert Oppdatert
Foto: Automedia
Foto: Automedia

I 2000 lanserte BMW den eksklusive, kostbare og åpne retromodellen Z8. Bilen var i all hovedsak bygget i aluminium, og ble drevet av datidens M5-motor - en 4,9-liters V8 på 400 hk og 500 Nm. Dette var nok til å sende den fra stillestående til 100 km/t på 4,7 sekunder, og toppfarten var på sedvanlig vis begrenset til 250 km/t. Bilen har design tydelig inspirert av BMWs gamle 507.

Verken fugl eller fisk
Men Z8 ble aldri noen stor suksess. Kritikken gikk hovedsakelig på at bilen verken var en ekte sportsbil eller en ekte cruiser. Og i 2003 var det slutt, etter at 5703 biler var blitt bygget.

Det sier kanskje litt om bilens grunnleggende egenskaper når den store BMW-tuneren Alpina bygde sin egen variant av bilen. De kastet ut M5-motoren og satte inn en 4,8-liters V8 fra X5, med 375 hk. Understellet ble mykere satt opp, manuell-girkassa ble byttet ut med en automatkasse, og også interiøret fikk mer komfort og mer luksus.

Mer sportslig SL-utfordrer
Nå om dagen jobber BMW med en ny generasjon Z8. Designen skal ikke lenger være retro, men mer i tråd med dagens BMW-modeller. Denne skal gå i direkte konkurranse mot Mercedes-Benz SL; altså skal den være en komfortabel, luksuriøs og påkostet, men samtidig sportslig bil. Med tanke på BMWs tradisjoner og uttalte mål, vil vi anta at også Z8 vil ha hovedfokus på det sportslige.

V10 eller turbo?
Hva bilen får under panseret, er uvisst. Men BMW har helt sikkert ikke utviklet de 507 hk sterke V10-maskinene i dagens M5 og M6 uten å tenke på at de også kan brukes i andre bilmodeller. Dessuten vet vi også at BMW jobber med sterkere V12-motorer enn de har i dag. Og om ikke dette er nok; BMWs nylige gjeninnførsel av turbolading kan jo føre til både det ene og det andre.

Vi ser heller ikke bort ifra at neste generasjons M3-motor - en V8 på drøye 400 hk - kan passe fint i bilen. BMW har jo etter hvert utviklet en god del metoder for å spare vekt i biler, og dette gir jo mindre behov for en enorm motor.

Det gjenstår også å se om BMW kun vil lage en begrenset serie av Z8 - kanskje enda færre enn forgjengeren - for å gjør den enda mer eksklusiv. Med tanke på hvor mange SL Mercedes-Benz får solgt, er det jo tydeligvis et marked der ute&

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen