Hællan dussen

Mazda har lansert en ny serie biler fra Mazda 6 og nedover. Nå er de kommet til 2-er´n. I Geneve stod den skinnende blank.

Publisert Oppdatert

Det bor desssuten en liten hemmelighet i Mazda 2.

ALT FRA GENÈVE

Mazda 2 representerer en klasse bil som er stor nedover i Europa, og er således en viktig bil. Her hjemme har vi ikke helt fått den samme interessen for småbiler, men etter hvert som miljøfaktoren truer seg inn som et viktig element, så vil nok det endre seg.

Zoom-Zoom
Mazda bruker slagordet zoom-zoom for hva det er verdt. Det er hentet fra Japan, og betyr det samme som når vi sier brom-brom. Når Mazda laget bilen, til dels i samarbeid med Ford, så var det særlig tre viktige elementer de tok fatt i. Først og fremst skulle den være drivstoffgjerrig. Deretter skulle den være lettkjørt, og i tillegg skulle den ha dynamiske egenskaper.

Totallengden på denne B-segments bilen er fire centimeter kortere enn forgjengeren. Plassen innvendig er likevel ikke noe dårligere. Designen på Mazda 2 er helt i tråd med de andre bilene, men her mener jeg de har sviktet med tanke på å være sporty og litt friskere enn konkurrentene. Dessuten har den et snodig overheng foran. Slike småbiler er vi vant til skal ha et hjul i hvert hjørne for å heve komfort og kjøreegenskaper.

Trekløver
Når det gjelder motoriseringene, så vil det bli tre alternativer å velge mellom. Deriblant finner vi to bensinmotorer på henholdsvis 1,3 og 1,5 liters slagvolum. I tillegg kan du velge en 1,4-liters diesel som et alternativ.

Ytelsene på disse tre maskinene er 75 og 103 hk for bensinmotorene. Dieselmotoren har de ennå ikke gått ut med noen spesifikasjoner på.

Mazda gleder seg stort til bilen kommer, men må nok vente. Bilen blir mer som en julegave å regne, for den er her rundt de tider.

Så var det hemmeligheten, ja. Vel ikke så stor, men når du nå har sett Mazda 2, så kan du gjette deg frem til hvordan Ford Ka kommer til å bli. Den er ikke lansert ennå, men er i bunn og grunn samme bilen.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen