Grønholm vinner - Henning beste norske?

For første gang kjøres det fartsetapper i VM-regi på norsk grunn. Sjelden har det vært vanskeligere å tippe resultatet.

Henning Solberg på torsdagens shakedown. Mange tror storebror klarer pallen på hjemmebane. Foto: Stobart Archive
SLIK KJØRES RALLY NORWAY
Ikke vet vi hva Henning Solberg viser størrelsen på her, men det kreves i hvert fall store bjeller for å forsere skau i de hastighetene vi vil se under Rally Norway. Foto: Stobart Archive

Hvorfor det? Fordi det aldri har vært kjørt en VM-etappe i Norge, fordi VM-etapper på snø uansett er en sjeldenhet og fordi vi i tillegg har til dels smale og teknisk krevende veier i forhold til Sverige. Og fordi det faktisk er en fordel å kjøre på hjemmebane.

- Bare se på Loeb i Monte Carlo og Grønholm i Finland. Der er de alltid helt suverene. Å kjøre på hjemmebane gjør at førerne klarer å hente ut litt ekstra, og det blir det fort færre sekunder av, hevder rallyguru John Haugland. Selv en internasjonal stjerne på seksti- og syttitallet, og med en finger med i det meste - fra Petter Solbergs VM-kontrakt i 1998 til NRK-moromann Geir Schaus kanskje ikke like glamorøse opptreden under helgens Rally Norway. "Brummer'n", som taleføre og bilgale Schau (også kjent som Glenn Rodney Skog) kalles blant gamle venner på Manglerud i Oslo, skal kjøre i en hittil ukjent klasse, og har vært under intens behandling på Hauglands rallyskole på Dagali den siste uka.

John Hauglands tips:

  1. Marcus Grønholm
  2. Sebastien Loeb
  3. Henning Solberg
  4. Petter Solberg
  5. Mikko Hirvonen
  6. Toni Gardemeister
  7. "Gigi" Galli
  8. Mads Østberg

Birger Gundersen var nittitallets store rallyprofil, og rasket med seg tre NM-titler i den grommeste klassen før brødrene Solberg tørket snørra og begynte å yppe seg. I helgen finner du sjefen for Gundersen Motorsport i Vikingeskipet, travelt opptatt med dekkservice overfor rallyteamene. Men han har da tid til å rette ryggen og fyre av gårde sitt tips.

- Men det er jaggu vanskelig å tippe her. Knotete veier, mildt vær og ukjente veier tror jeg vil få flere enn normalt til å dra av veien og bryte. Men det er klart - Loeb og Grønholm kjører styggfort uansett.

Birger Gundersens tips:

  1. Marcus Grønholm
  2. Henning Solberg
  3. Sebastien Loeb
  4. Mads Østberg
  5. Petter Solberg
  6. Mikko Hirvonen
  7. Toni Gardemeister
  8. Manfred Stohl

Per Engseth er Elverums store rallysønn. Engseth'n fikk med seg fem NM-titler - den siste i 1992.

- Ære så længe sia? Det var jaggu dåli'.

Nå fikk han aldri oppleve et VM-løp i Norge som aktiv, men Engseth og hans gamle kartleser Arne Eikåsen kjører den siste av helgens kontrollbiler ("null-null-biler"), så da bør publikum helst være kommet seg bort fra veien.

- Men hvordan går det i helgen, Engseth?

- Det er vanskelig å tippe. Førerne kommer fra Rally Sverige, der farta er mye større. De som ikke klarer å omstille seg vil få problemer. Jeg tror at flere av toppene vil havne i skogen.

Per Engseths tips:

  1. Marcus Grønholm
  2. Sebastien Loeb
  3. Henning Solberg
  4. Mikko Hirvonen
  5. Petter Solberg
  6. Toni Gardemeister
  7. Manfred Stohl
  8. Mads Østberg

På den tyske nettsiden www.rallye-magazin.de kan du melde deg inn og delta i en tippekonkurranse som varer hele sesongen. For de løpene du ikke har rukket å være med på, blir du tildelt en viss snittsum. Så legges det sammen, løp for løp, og du kan hele tiden følge med på hvor du ligger.

Journalistens tips:

For Rally Norway har undertegnede lagt inn følgende på poengplass:

  1. Marcus Grønholm
  2. Henning Solberg
  3. Sebastien Loeb
  4. Petter Solberg
  5. Mikko Hirvonen
  6. Daniel Carlsson
  7. Mads Østberg
  8. Toni Gardemeister

Tre ting er vi åpenbart enige i, alle sammen. Marcus Grønholm vinner tidenes første norske VM-rally, Henning Solberg blir neste nordmann og Mads Østberg tar for første gang VM-poeng. Vi venter i spenning.