Gambler på sommerdekk

Den strenge vinteren i fjor førte til at flere enn vanlig skiftet til vinterdekk. Likevel hadde 13 prosent av privatbilene som krasjet sommerdekk, viser tall fra If Skadeforsikring.

Til tross for masse snø, hadde 13 prosent av privatbilene som krasjet i fjor vinter sommerdekk.
Til tross for masse snø, hadde 13 prosent av privatbilene som krasjet i fjor vinter sommerdekk.
Publisert Oppdatert

Lange perioder med snø, is og kulde over det meste av landet var ikke nok til å få alle til å bytte dekk i fjor høst og vinter.

Over 3000 If-forsikrede biler som ble skadet i fjor vinter, var utstyrt med sommerdekk. I tillegg kommer 366 biler som var så skadet at de ble kondemnert.

- Ikke bare setter slike bilister sine egne liv i fare. De utgjør en risiko for andre trafikanter, sier takstleder Svein Rolf Johansen i If Skadeforsikring til Newswire.

Folk som krasjer med sommerdekk om vinteren risikerer å få avkortning i forsikringsutbetalingen, hvis sommerdekkene var årsak til ulykken.

Sløvhet
Likevel var det langt flere som byttet til vinterdekk sist vinter enn vinteren før. Da hadde om lag 21 prosent av privatbilene som krasjet sommerdekk.

- Vi ser en klar forbedring fra året før. Likevel er det skremmende høye tall, særlig når du tenker på hvor dårlige kjøreforholdene var. Hvorfor folk ikke bytter dekk, vet vi ikke. Noen har kanskje ikke råd, men den vanligste grunnen er trolig sløvhet og ren gambling, sier Johansen.

Ansatte i Mesta opplever ofte trafikkuhell i vintersesongen der biler med sommerdekk er involvert.

- Å regne med tørr asfalt hele vinteren er et sjansespill. På en vei med snødekke vil en personbil med sommerdekk ha en bremselengde som er opptil 50 prosent lengre enn en bil med vinterdekk, sier fagsjef Kurt Haarberg i Mesta.

Dyrere skader
Skadeomfanget er større på biler som kjører på sommerdekk, viser tallene fra If Skadeforsikring. I Oslo var gjennomsnittsskaden på 23 000 kroner både for piggdekk og piggfrie vinterdekk. For sommerdekk var gjennomsnittsskaden taksert til 31 000 kroner.

Sommerdekk gir ikke motstand på is og snø, og derfor mister man raskere kontrollen og sklir.

Vinterdekk skal ha en mønsterdybde på minst tre millimeter og bør helst byttes hvert tredje til fjerde år ved normal kjøring.

- Gamle vinterdekk mister mye av sin effekt selv om de ikke er nedslitt. Det skyldes at gummiblandingen blir hardere jo eldre dekkene er, sier Svein Rolf Johansen.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen