Full rulle

Peugeot satser knallhardt på 207. Betegnelsene CC, SW og RC kan virke greske - men se hva de har å by på.

Peugeot 207CC fås med bensin og dieselmotorer, fra 109 til 150 hk.
Peugeot 207CC fås med bensin og dieselmotorer, fra 109 til 150 hk.
Publisert Oppdatert

207 serien er selvfølgelig ment å komme i full bredde, med alle typer karosserivarianter. Nå er de snart her, alle sammen. Vi Menn har allerede prøvekjørt 207CC, coupe-cabrioleten. Bilen har kabriolet i form av et foldetak av stål, som det tar 25 sekunder å legge på eller ned. Den gav et svært godt inntrykk, til å være kabriolet. Bilen fås med bensin og dieselmotorer, fra 109 til 150 hk.

RC betyr ikke Radio-Controlled
RC er en "GTI-versjon", med en 1,6 liters liten strikkmotor, som faktisk yter så mye som 175hk. Dreiemomentet er sagt å være 240Nm fra så lavt turtall som 1600 omdreininger. Peugeot oppgir også her et såkalt overboost system, som tyner dreiemomentet opp til 260 Nm "ved behov".

PEUGEOT - SE BILDENE
ALLE GENÈVE-NYHETENE

Peugeot kaller turboen for en såkalt "twin-scroll", hvilket egentlig betyr at det føres avgasser gjennom to porter, hvorav den ene porten bare er til for å holde turbinen i gang. På den måten slipper man den typiske turboforsinkelsen, for eksempel ved girskift. I tillegg er det selvfølgelig variabel ventil åpning og timing. Maskinen er nyutviklet i samarbeid med BMW. Ytelsene er oppgitt til 7,1 sekund fra stillestående til 100 km/t, og toppfarten er satt til 220 km/t.

RC-modellen har selvfølgelig et oppstrammet chassis, og andre komponenter som både får den til å se råere ut, og oppføre seg riktigere med en trent og tent sjåfør bak rattet.

SW for Station Wagon
Peugeot startet med å fortelle at SW er en utendørs kamerat, hvorpå vi lurte på hvem som egentlig tar med seg bilen inn. SW er ikke noe nytt innen Peugeots småbiler, men 206SW ble aldri noen suksess. Vi presiserte allerede den gang bilen var ny at i sjelden har kjørt en bil med høyere støynivå. I 207SW får vi håpe alt er meget bedre. Det skal riktig nok legges til at 207SW foreløpig er en konseptbil, men bevares, alle vet den kommer. Således er også materien kjent, for bilen vil få samme motorisering som den ordinære 207, det samme med utstyrspakker, og deretter er det egentlig bare plass, størrelse for øvrig, og pris som gjennstår. Ingen ting av dette er kjent ennå. Likevel, bildene av SW kan du ta for god fisk. Bilen blir antagelig vist i produksjonsklar versjon under bilutstillingen i Frankfurt i september.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen