Frekke, freidige Lada

Tro det eller ei, men den bilprodusenten som har med seg flest nye biler til Genève er Lada. Er det mulig?

Publisert Oppdatert

Hele fem nye biler hadde Lada med seg. Dessverre var alle like grusomme, unntatt én. Alt vitner om en fabrikk som lager biler for hjemmemarkedet, og aldri har som intensjon å komme seg ut derfra. Situasjonen kommer ikke til å bli bedre etter hvert som kineserne spytter ut nye biler med bedre og bedre kvalitet for hvert år som går. Lada står på mange måter i stampe, og slikt finnes det ikke rom for i framtiden.

LADA - SE BILDENE
ALT FRA GENÈVE

GTI
I ren refleks rykker det i foten på en Vi Menn-journalist når han hører ordet GTI. Lada har nemlig med seg en ny 1119 GTi til Genève, men hardingen ble fort slapp da doningen kom for en dag. Basisen er en 1,6 liter som er tunet opp en tanke, og nå har det svimlende effektuttaket på 125hk fra en 1,6 liter. Ytterligere salgsargumenter er girkasse med tette steg, gassdempere, nytt eksossystem, og en utveksling på styringen som er litt spenstigere enn originalen. Ytelsene er som en middels trimmet moped, med 0-100 km/t på 9,5 sekunder, toppfart på 195 km/t, og den står på dekk i dimensjon 195/55 R15. Ikke akkurat GTi, spør du meg&.

C - se det!
Det som derimot var et stort plusstegn i boka, var konseptbilen de hadde med. Den har bare fått betegnelsen "C" foreløpig, og er en C-segment bil med motoralternativer fra 1,6 til 2,0 liter. Lada forteller at det bor en indikasjon i designspråket, og at Lada er i ferd med å endre sitt visuelle uttrykk for framtiden. La oss håpe det. Her har de antagelig hentet litt inspirasjon fra VW Scirocco konseptet i fronten, og Volvo C30 i hekken. Resultatet er likevel ikke ille, og dersom en slik bil hadde blitt lansert med typiske Lada priser, så kanskje det bor noe vettugt i det likevel?

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen