MODERNE KLASSIKERE: HONDA XLV 750R
FORUT FOR SIN TID
Honda XLV 750R er en av de viktigste premissleggerne for dagens reiseenduroer.
Reiseenduroer er en av dagens viktigste motorsykkelklasser. Enhver fabrikk med respekt for seg selv har én eller flere slike sykler på programmet.
Klassen er imidlertid ikke ny. I 1980 lanserte BMW sin R 80GS, en 800-kubikks modell med klare offroad-trekk. Takket være seirer i "Paris-Dakar" ble modellen en formidabel suksess - en suksess som konkurrentene ville ta del i.
I 1984 prøvde Honda seg med XLV 750, en massiv enduro med tosylindret V-motor. Med iøynefallende ramme, rødmalt motor og aggressiv styling var den vesentlig tøffere enn den "myke" tyskeren. Men salget tok ikke av. Årsakene er flere: BMWs fremganger i "Paris-Dakar" ga uvurderlig reklame som tyskerne visste å utnytte.
UR-ENDURO: |
Til tross for visse barnesykdommer, var likevel XLV en kapabel reiseenduro. Den var stor og bekvem, den hadde sterk V-twin-motor og den var robust. Kort sagt: Den hadde de samme ingrediensene som dagens reiseenduroer. Likevel ble den ingen trussel for BMW. På grunn av Dakar-suksessen hadde nemlig tyskerne skaffet seg et solid fotfeste i det kommersielle markedet, hvilket japanerne manglet.
BMWs posisjon var så sterk at potensielle kunder knapt vurderte andre alternativer. Ikke engang da Honda, i 1985, kom med en kraftig oppdatert variant der de fleste barnesykdommene var kurert, oppnådde de suksess. Året etter ble XLV fjernet fra modellprogrammet, til fordel for en mindre og mykere endurovariant, kalt Transalp.
Likevel ble ikke prosjektet lagt ned. I 1986 og 1987 vant franskmannen Cyril Neveu "Paris-Dakar" med en racingutgave av XLV.
I 1988 fulgte Honda opp med en gatevariant, og nå hadde tydeligvis Honda skjønt hvilken PR-effekt som lå i det legendariske ørkenrallyet. Modellen hadde både utseende og dekor som liknet ørkenraceren. Dessuten fikk den navnet "A frica Twin". I 1988 og 1989 havnet "Africa Twin" på toppen av seierspallen i "Paris-Dakar". Resten er historie
Denne saken ble første gang publisert 29/01 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.