PRØVEKJØRT: KIA CARNIVAL

Fornuft på gang

En ny Kia Carnival er på vei, og den gamle fases ut. I august skal den nye bilen være på plass, og det er fornuftige saker den koreanske bilfabrikanten har å by på.

Publisert Oppdatert

Kia har ambisjoner om intet mindre enn å ta igjen Toyota når det gjelder kvalitet og holdbarhet, og det merkes; de nye generasjonene fra Kia har blitt veldig mye bedre, og nye Carnival er også et kraftig steg i riktig retning.

 

I Norge vil dette nødvendigvis bli en varebil, takket være et av verdens mest latterlige avgiftssystem. Er du vill og gal, og vil brenne av noen hundre tusen, så kan du bestille deg en personbilversjon av den nye bilen. Da får du en syvseter med svært god plass og en smart seteløsning, hvor alle setene kan flippes, foldes eller hektes helt ut. Alle setene kan tas ut ett og ett, etter behov. Når alle er ute, står du igjen med et helt flatt gulv.

 

Og når junior og fotballkameratene blir store, vil du fremdeles kunne kjøre dem til kamp, for dette er en ekte syvseter, med plass til syv voksne.

Trivelig miljø

Interiøret for øvrig er både fornuftig, trivelig og lett forståelig. Girspaken er flyttet opp til midtkonsollen, så du slipper den meterlange stikka stående opp fra gulvet. Bilen fås selvfølgelig med skinnseter, men her i Norge vil basismodellene ha stoffseter.

 

Den europeiske modellen er den korte versjonen, basert på erfaringer fra forrige modell. Likevel er plassen god, og den vil antagelig lett klasse inn som varebil. Om denne frister, er det bare å punge ut med 339 900 kroner, og du har den på gårdsplassen om halvannen måned.

 

Maskinen i "norgesversjonen" blir en 2,9-liters TDI. Denne gjør faktisk bilen til en sprek sak, og man merker at det er nok av både kraft og moment. Bilen tusler stort sett rundt på godt under 2000 omdreininger, takket være en femtrinns automatkasse, noe kontoen for drivstoff liker godt.

 

Det virker også som om koreanerne har lært seg et og annet om hjulgeometri. Understellet henger veldig fint med, selv på litt rufsete underlag, og bilen kjører faktisk godt til å være en sådan type bil.

 

Men - hvordan blir annenhåndsverdien? Tidligere spilte ikke det så stor rolle, ettersom bilene var så billige i seg selv, men etter hvert som også prisene blir anstendige, er dette et punkt å ta med i den store sammenhengen. Utover dette er Kia Carnival en bil konkurrentene ikke skal ta for lett på. Den leverer nemlig svært bra.

[email protected]

 

 

Tekniske data Kia Carnival 2,9 CRDi

Motor:

R4, 2902ccm

Effekt:

185 hk v/3800 o/min

Dreiemoment:

343 Nm v/1750-3500 o/min

Egenvekt:

2114 kg.

Bagasjerom:

172/2840 l

Forbruk, EU-mix:

0,9 l/mil

CO2-utslipp:

237g /km

0-100 km/t:

14,6 sek

Toppfart:

194 km/t

Pris vare/pers:

339 900/600 000 kr

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen