Formel-1 på veien

Selvfølgelig er den ingen formel-1 bil, men Tramontana har gjort alt for å få en registrert bil så lik en formel-1 bil som mulig. De har lyktes ganske bra.

Publisert Oppdatert

ALLE NYHETENE FRA GENÈVE

Det er glade gutter som har laget den spesielle bilen. Ikke bare har de tatt en drøm ned til virkelighet, men de har også fått den godkjent for gatebruk. Denne bilen kan du med andre ord kjøpe og bruke som en hvilken som helst annen bil. Forskjellen er at den er mye morsommere.

Ingen sinke
Det er ikke bare designen som skal være rå. Bilen skal også yte i høy grad, hvilket den virkelig gjør dersom tallenes tale er sanne. Her sitter det en V12 Biturbo på 720 hestekrefter. Dreiemomentet er oppgitt til 920 Nm, og arbeidsområdet ligger i det store og hele mellom 4000 og 5750 omdreininger. Akselerasjonen er på svimlende 3,7 sekunder, og toppfarten er det knapt noen hensikt å snakke om, men la gå. Den er på 345 km/t.

Spenstige materialer
Det er selvfølgelig snakk om vekt, rettere sagt lav vekt. For både å få lav vekt og høy styrke er det benyttet mye karbon. Akkurat som i en F1. Her har du et chassis 100 % bygget opp av karbon, laget for å være så sikkert som mulig. Kokkpiten i seg selv veier bare 128 kg, har åtte deformasjonssoner, og bilen er testet av FIA.

Snaue mål
For å holde bilen på veien er det satt på et sett hjul med 335/30 R20 bak, og 245/35 R20 foran. Bremsene er kjernamiske med 380x34mm skiver, og med 6-stemplede kalipere rundt om. Et ABS-system er en selvfølge.

Hele bilen er i seg selv 4,9 meter lang. Den er totalt 2,08 meter bred, og har en egenvekt på 1250 kg. Når du sitter i bilen, så befinner du deg lavere enn bilens høyeste punkt, som er 1,3 meter. Snakk om gokart.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen