Forfinet og mer sporty

Volvo gir S40 og V50 en midtlivsoppdatering, og bilene får mer av det vi liker.

Sobert og rent  Volvo viderefører sitt særegne interiør.

Sobert og rent Volvo viderefører sitt særegne interiør.

Publisert Oppdatert

Se bildene her
Se alle bilgallerier

Volvo S40 og stasjonsvognutgaven V50 ble introdusert i 2003, og nå er det på tide med en ansiktsløftning. De kompakte bilene har så langt gitt de hyggelige Volvo-egenskapene - som høy sikkerhet, et understell som takler dårlig vei, god komfort og et snev av sportslighet. Dette hevder Volvo at har blitt enda bedre på de nye variantene.

De designmessige endringene er ikke voldsomme, men gjør at de to modellene skiller seg mer fra hverandre enn tidligere. Samtidig blir de mer lik de større Volvo-modellene - S40 blir mer lik S80, mens V50 blir mer lik den nylig lanserte V70.

Litt mer oppbevaringsplass
Innvendig har Volvo pyntet litt her og litt der, men viktigere er det at de har gitt bilene mer og flere oppbevaringsrom. Den nye midtkonsollen gir store muligheter for lagring av mobiltelefon og annet, og de nye dørsidene har også mer oppbevaringsplass enn før. Det kommer godt med.

Motorprogrammet blir stort sett som det er i dag, med bensinmotorer fra 1,6 l/100 hk til 2,4 l/170 hk, pluss den 2,5 liter store turbo-femmeren som får ti hk ekstra og ender på 230 hk. Dieselpaletten består av maskiner fra 1,6 l/109 hk til 2,4 l/180 hk - og sistnevnte blir nå også tilgjengelig med en etterlengtet manuellkasse. Da får den også økt dreiemoment - 400 Nm i stedet for 350 Nm med automatgir.

Forbedret sikkerhet
Sikkerhetsnivået skal også være forbedret. Blant annet får bilene mulighet for aktive bi-xenonlys. Om en airbag løser ut slås varselblinken automatisk på, og om du tråkker hardt på bremsen begynner bremselyset å blinke for å gi de bak en ytterligere advarsel om at noe skjer.

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning