Ford er klar

Endelig er neste generasjon Ford Mondeo klar. Her er de første bildene av den lekre familiebilen – som også hindrer deg i å fylle bensin på dieseltanken.

Mondeo kommer som sedan, kombicoupé og stasjonsvogn.

Mondeo kommer som sedan, kombicoupé og stasjonsvogn.

Publisert Oppdatert

Vi Menn liker Ford Mondeo. Selv i dag har den tilårskomne bilen kjøreegenskaper i ypperste klasse, og Ford har tidligere lovet oss at den nye generasjonen skal kjøre enda bedre.

Enda bedre enn før
Mondeo er basert på samme plattform som blant annet Fords folkefrakter S-Max. Og med tanke på hvordan S-Max kjører, kan vi ikke annet enn å glede oss stort til å legge vantene på Mondeo. Men den nye generasjonen av Fords familie- og firmhøvding skal også være mer komfortabel enn den utgående, både hva kjøreegenskaper, støynivå, vibrasjoner og opplevelse av interiøret angår.

SE DE FØRSTE BILDENE

Vi har fått en smakebit av Fords nye interiørdesign, blant annet i nevnte S-Max. Det er både penere å se på og føles mer eksklusivt, og at ergonomien er god er jo heller ikke akkurat negativt.

Tre varianter
Når bilen kommer i juni, blir den tilgjengelig i tre karosserivarianter: firedørs sedan, femdørs kombicoupé, og stasjonsvogn. Designen er noe nedtonet i forhold til konseptmodellen vi har vist tidligere, men Mondeo er fortsatt en elegant bil.

Bilen får godt med utstyr, og ekstrautstyrslista blir omfattende. Mondeo har også fått Fords nye tanklokkløsning, der det ikke er noen kork, og som gjør at det ikke skal være mulig å fylle diesel på en bensinbil og omvendt. Den kommer i fire utstyrsvarianter, med den klassisk-elegante Ghia og den mer teknologiorienterte Titanium X som toppvarianter.

Stort motorutvalg

  • Med diesel på tanken kan du velge mellom to 1,8-litere på henholdsvis 100 og 125 hk, en 130-hesters toliter med sekstrinns automatkasse, eller en toliter på 140 hk kombinert med en manuell sekstrinnskasse.
  • Bensinutvalget består av to 1,6-litere på 110 og 125 hk, en toliter på 145 hk, en 2,3-liters firer på 161 hk kombinert med en sekstrinnsautomat, og den herlige, 2,5 liter store og 220 hk sterke rekkefemmeren vi kjenner fra blant andre Focus ST.
Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning