Forbudt å kjøre uten

Elektronisk stabilitetskontroll gir dramatisk økt sikkerhet, og blir nå standardutstyr på alle nye personbiler solgt i USA.

ESP fungerer slik at elektronikken overstyrer sjåføren når den oppdager at bilen kommer ut av kontroll.
ESP fungerer slik at elektronikken overstyrer sjåføren når den oppdager at bilen kommer ut av kontroll.
Publisert Oppdatert
Det blir påbudt med ESP i alle nye, amerikanske biler.
Det blir påbudt med ESP i alle nye, amerikanske biler.

Når amerikanske myndigheter nå går ut og forlanger ESP på alle nye personbiler solgt i fremtiden, baserer beslutningen seg på undersøkelser som viser at sikkerhetsgevinsten er enorm.

Det var Mercedes-Benz som i samarbeid med Borsch innførte det første elektroniske stabilitetssystemet på markedet (kalt ESP - i dag brukes forskjellige navn på forskjellige bilmerker), i 1995. Som alltid kom systemet først på de dyreste bilene, og helt frem til i dag har mange småbiler fortsatt ikke elektroniske "støttehjul" som standard (heller ikke alle biler i høyere prisklasser).

National Highway Traffic and Safety Administrations (NHTSA) hevder at biler med ESP har 35 % lavere sannsynlighet for å bli innblandet i en kollisjon enn biler uten. SUV'er med ESP er involvert i 67 % færre ulykker enn SUV'er uten (SUV'er er særlig utsatt for rulling på grunn av høyt tyngdepunkt).

NHTSA har i en seksårsperiode undersøkt 40.000 kollisjoner, og organisasjonen har videre funnet ut at personbiler med ESP har 30 % lavere risiko for å havne i ulykker med fatal utgang. For SUV-klassen isolert har biler med ESP hele 63 % lavere risiko for å havne i dødsulykker.

Andre undersøkelser konkluderer med det samme - og grovt sett kan det hevdes at du halverer risikoen for å havne i en kollisjon hvis kjøretøyet du bruker er utstyrt med elektronisk stabilitetssystem.

I Norge har det vært en viss diskusjon om hvorvidt ESP har noe for seg når bilene har firehjulstrekk. Selvsagt er systemet like nyttig da, selv om 4WD i seg selv gir bedre veigrep. Bilkunder bør også være oppmerksomme på at slike elektroniske stabilitetssystemer virker forskjellig fra merke til merke; fra irriterende brått og brutalt til mer finslepent og umerkelig. I de fleste biler kan man også skru av ESP'en, noen ganger i flere trinn fra "litt av" til " helt av".

Og for den som ikke vet det, virker slike systemer ved at elektronikken oppdager når du mister kontroll, og søker å gjenvinne den ved å bremse hjul individuelt og/eller redusere motorkraft.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen