For fiffen

Vi Menn var de første til å fortelle deg om Lexus IS-F. I Detorit kunne Toyota fortelle oss detaljene, blant annet at den ikke vil bli for nordmenn.

Lexus IS-F kommer på markedet om ett år.
Lexus IS-F kommer på markedet om ett år.
Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER

Vi fikk vite at den skal utstyres med en 400-hesters maskin, hvilket høres helt greit ut. Det greie forsvant da vi også fikk vite at det ville bli levert fra en V8-maskin med 5-liters slagvolum. Dermed er ballen død. Heldige er amerikanere, som ikke må slite med våre særregler.

Svar til BMW og Audi
IS-F har gjennomgått en mengde tester, både på Fuji Speedway, og Higashi-Fuji tekniske senter i Japan. Å hente 400hk ut av en 5-liter er ingen kunst, og ettermarkedet vil garantert komme med små chip'er som gjør ytterligere vei i vellinga. Av de spennende nyvinningene finner vi derimot en 8-trinns automatkasse med overstyring. Lexus kaller løsningen for DSS, og er på mange måter et svar på BMW og Audi sine systemer.

For å stoppe spetakkelet har IS-F fått 14,2 tommers ventilerte skiver foran, og 13,6 bak. Dermed sier det seg selv at hjulene må være i anstendig størrelse for å gå på bilen, men de har nøyd seg med 19-toms felger fra BBS.

Sett opp understellet
Etter hvert som du endrer kjørestil med IS-F, så kan du også endre oppsettet av understellet, i tre forskjellige nivåer. Trykk på rett knapp, og bilen er klar.

Lexus forteller at bilen er god for det aller meste i denne klassen biler, men at de ikke selv har laget den ene og alene for å konkurrere med de andre, som i grove trekk er Audi, BMW og Mercedes.

Likevel, med en akselereasjon på 4,9 sekunder til 100 km/t, og med en toppfart som helt sikkert er topp nok, så er det vanskelig å unnlate å sammenligne. Om det holder til mål, gjenstår å se. Det får vi vite når bilen kommer på markedet i begynnelsen av 2008. Vi holder deg oppdatert.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen