For de fine

Rolls Royce er på vei til Detroit. I hengeren har de med seg deres nyeste skapning – en Phantom Drophead Coupe.

Publisert Oppdatert

Drophead er et gammelt britisk ord, et mye penere ord også, for det vi andre kaller kabriolet. RR's nye skapning er et resultat av konspetbilen 100EX (som høres ut som en Nissan), som de først viste frem i 2004.

Phantom Drophead Coupe skal etter det vi erfarer være tilnærmet produksjonsklar, og viser det folket får, om de bestiller en sådan. Nå blir vel antagelig ikke forhandlerapparatet i Norge nedrent av kunder, og ikke er det sikkert at kundene finner en forhandler heller, dersom de ønsker. At dette er en bil for fåtallet er vel i grunnen overflødig å si noe mer om.

Taket på Drophead'en skal være det største kanvastaket som noen gang er laget på en produksjonsmodell. Bilen er jo tross alt en fireseter, og i en Rolls Royce skal ikke benplass være noe tema. Ikke bagasjeplass heller. Derfor har de blant annet benyttet seg av en bagasjeromsluke som legges ned, for letter å kunne stue saker og ting inn under kanvaset, som selvfølgelig ligger nede.

For å kunne få bilen stiv nok med tanke på torsjonsvridninger, så laget de den på en aluminiumsramme. Dermed unngikk de å måtte lage et selvbærende karosseri som skulle stå for hele stivheten alene. Kanskje du her har fått et godt tips om en morgengave til din kjære?

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen