Folkebil med skikkelig trøkk

Volkswagen Passat selger mye her i landet, men noen ordentlig morsom bil er den ikke. Nå kommer en ny toppmodell med 300 hk.

Foto: Foto
Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER
SE ALLE BILGALLERIER

Volkswagen Passat byr på mye plass og ryddige kjøreegenskaper, og det store utvalget av drivlinjer og utstyr gjør at det går an å finne en bil som passer til lommeboka. Den er blitt mest populær med dieselmotor her i landet, men er også tilgjengelig med en 3,2-liters bensinmotor på 250 hk.

Kjappeste Volkswagen i rekka
Nå kommer en enda sprekere Passat-variant, som også skal være mer sportslig enn modellene som er tilgjengelig til nå. Passat R36 har som navnet antyder en 3,6-liters, direkteinnsprøytet bensin-V6 under panseret. Denne yter 300 hk ved 6500 o/min, og turtallssperra slår inn ved 7000 o/min. Dreiemomentet er 350 Nm mellom 2400 og 5300 o/min.

Motoren fordeler kreftene via en DSG-girkasse og ut på alle fire hjulene, og akselerasjonen er hyggelig. 0-100 km/t går unna på 5,7 sekunder, noe som gjør R36 til den kjappeste produksjonsbilen hos Volkswagen. Stasjonsvogna bruker to tidels sekunder mer, mens toppfarten til de begge er begrenset til 250 km/t.

Synlig
Det begynner å bli mange Passat´er på veien, men en R36 er lett gjenkjennelig. Den er lakkert i Volkswagens blå "R"- farge, støtfangeren foran er dypere og har større luftinntak enn på de vanlige Passat-modellene, og grillen er åpnere og mer aggressiv. De nye sideskjørtene er lakkerte i bilens farge, noe som bidrar til at bilen ser lavere ut enn standardmodellene.

Støtfangeren bak er også unik for R36, med en integrert diffuser-liknende sak og to forkrommede eksosutblås. Både stasjonsvogna og sedanen har fått en hekkvinge.

Fastere
Diskrete skjermbreddere er på plass, og bilen ruller på 18-tommere skodd med 235/40-dekk. Bremsekalipperne er blålakkerte, og bilen har også ting som LED-baklys og Bi-xenon-lamper foran som standard.

Understellet er også endret, men foreløpig vil ikke Volkswagen si hva de har gjort. Bilen er imidlertid en del lavere enn standardmodellene, og vi kjenner til at den som en del av utviklingsarbeidet har blitt testet på Nürburgrings Nordschleife. Vi vil anta at R36 også er en god del fastere i oppsettet enn de vanlige Passat-modellene

Sportslig interiør
Innvendig har Volkswagen tatt Passat´ens hyggelige men noe stramme førermiljø et hakk videre. Som Golf R32 har Volkswagen Individual levert dype sportsseter foran og bak, naturligvis med "R36"-logoer på. Slike logoer finner du også her og der ellers i interiøret. Rattet, pedalene, girspaktoppen, gulvmattene, innstegslister og slikt er også unikt for bilen. Den har i tillegg fått nye instrumenter, og dashbordet preges av de særegne aluminiumsinnleggene.

Bilen kommer på markedet utpå vårparten, men regn med at den ikke blir spesielt billig her i landet.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen