Fire nordmenn i Dakar

Rally Dakar kan kalles motorsportens mareritt. I år stiller fire nordmenn til start.

Gjermund Frostad skal prøve seg i Dakar-rally for første gang. Foto: Egil Nordlien
Gjermund Frostad skal prøve seg i Dakar-rally for første gang. Foto: Egil Nordlien
Publisert Oppdatert
Ivar Tollefsen deltar med denne bilen i årets Dakar-rally. Foto: Fred Magne Skillebæk
Ivar Tollefsen deltar med denne bilen i årets Dakar-rally. Foto: Fred Magne Skillebæk

Pål Anders Ullevålseter (38) er den mest kjente av de norske deltakerne. Den rutinerte motorsyklisten deltar i sitt sjette Dakar-rally og målsettingen er en tredjeplass. Vi vet at Nordmarkas store sønn er god nok til det, selv om han ikke har de samme ressursene som noen av fabrikksførerne.

En annen nordmann som stiller til start i motorsykkelklassen er Gjermund Frostad. Frostad er i likhet med Ullevålseter 38 år gammel og har også lang erfaring fra motorsykkelgrenen Enduro, og har en tredjeplass i EM som beste resultat. Men dette er første gang han skal prøve seg i ørkenrallyklassikeren Dakar, og derfor kan vi ikke vente at Frostad skal kjempe i toppen. I motsetning til Ullevålseter som kjører en KTM-sykkel, er det en tohjulsdrevet Yamaha som er kjøretøyet for Frostad.

Også i bilklassen stiller to nordmenn til start. Eiendomskongen Ivar Tollefsen stiller til start for tredje gang og også denne gangen skal han kjøre den britske bilen Bowler Wildcar. I fjor kjørte han inn til en imponerende 16. plass i bilklassen, og i år er målet å bli blant de ti beste - noe som vil være en meget imponerende prestasjon når man ser alle fabrikksbilene som stiller til start i bilklassen.

I år stiller også Ivars sønn, Nick Tollefsen, til start med egen bil. Akkurat som Frostad er målet til Nick å komme i mål i sitt første Dakar-rally.

Mange dødsulykker
På 16 dager er det 15 etapper som skal kjøre. Total lengde som skal tilbakelegges er 7915 km med start i Lisboa og målgang i Dakar på Afrikas vestkyst. 4309 km er spesialprøver, og det er her det gjelder å kjøre så fort som mulig.

Rundt 50 personer har omkommet i forbindelse med løpet, som gjerne kalles "Døds-rallyet". Mange av de som har omkommet har vært tilskuere, men også 17 deltakere har mistet livet. Også i fjor døde en av motorsykkelførerne etter en ulykke. Andy Caldecott var mannen som omkom, og som så mange ganger tidligere opplevde løpet å miste en av sine favoritter.

Følg med på nettet
TV2 og Eurosport har daglige sendinger fra årets løp, men det beste stedet å følge løpet frem mot målgang i Dakar den 21. januar er på internett. Alle de norske førerne har gode hjemmesider.

Ullevålseter: www.dakar.no
Frostad: www.rallydakar.no
Tollefsen: www.parisdakar.no
Offisiell side: www.dakar.com

Blir ikke alltid tatt seriøst
At Dakar-rally er en av motorsporens tøffeste utfordringer er det liten tvil om. Likevel er det mange som ikke tar løpet helt seriøst og mener det er mer et PR-stunt. Bladet Autosport, for eksempel, som ofte kalles "bibelen" innen motorsport har bare små notiser fra Dakar hvert år. De er ganske klare på at Dakar-rally ikke er motorsport på det samme "seriøse" nivået som Formel 1, rally-VM, Nascar og så videre.

Flere typiske motorsportmedier ser også ut til å nærmest ignorere løpet, og hva som er årsaken er vanskelig å si. Kanskje det kan ha noe med alderen på deltakerne å gjøre. Både i bil- og motorsykkelklassen er deltakerne vesentlig eldre enn de man finner i de fleste andre motorsporter, og således fremstår hele Dakar Rally til tider som et "gubbe-rally".

En årsak til den høye alderen er imidlertid at rutine er ekstremt viktig i dette løpet. Men det kan hende også Dakar-rally hadde blitt tatt mer seriøst av de mest ihuga motorsportsupporterne hvis snittalderen hadde sunket noe.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen