TEST: BMW 325I MOT LEXUS IS 250:

Far og sønn – samme drøm?

Heftige sportssedaner gjør menn lystne på å komplettere intime lukeparkeringer med fete fullfartsopplevelser. Bilene elskes av ungdom, men nytes av deres fedre. Vi lot begge gruppene slippe til.

Publisert Oppdatert

Det er rart med det. Ikke før har du passert førti, så er det knapt annet enn pillemakere og cruiseskipsrederier som prøver å selge deg noe. Du er ikke "ung" lenger, og dermed ikke noe å bruke markedsføringspenger på. Selv ikke når det gjelder produkter det beviselig er de over førti som kjøper. De fleste kostbare produktene. Hva er det blårussen i kontorlandskapene er redde for? At vi ikke skal rekke avdragene før lokket legges på?

 

Bilbransjen utmerker seg faktisk, i sin higen etter å assosieres med ungdomseliksiren. "De unge og dynamiske" søkes det stadig etter i svulstige brosjyrer. Enten det handler om små, uanselige tasser til 130 000 kroner eller sportsbiler til priser vanlige dødelige kjøper leiligheter for, rettes markedsføringen ufortrødent mot de urbane, dynamiske med aktiv livsstil. De som vasser i bleier og avdrag, og som skvetter hver gang de finner et brev fra banken i postkassa.

 

Vår egen Knut Arne Glesne er en slik en. 26 år gammel, i etableringsfasen med samboer og nyfødt barn. Jobber som en galeislave på akkord for å få endene til å møtes. Ny bil er han ikke i nærheten av å ha råd til. Ikke ennå. Men han blir jo førti en dag, han også. Undertegnede derimot, Geir Svardal, 47 år, eier en 2004-modell. Etter mange år med rentebærende grisebank, er han endelig blitt en av dem som faktisk kjøper nye biler her i landet.

 

Sportssedaner har alltid vært ettertraktede. Det største antallet finnes som småherpa bruktbiler i fartsglad ungdoms besittelse. Men det selges da en og annen ny en også, selv om prisene på de råeste glatt overstiger halvmillionen.

 

Knapt noen andre bilmodeller skrever så bredt mellom markedsførernes innsmigrende lokking og den virkelige verdens ikke like ungdommelige realiteter; sportssedaner rattes nemlig som regel av småfeite, grånende direktører, mens reklamen roper etter sønnene deres.

 

For delvis å utlikne eventuelle meningsforskjeller mellom dem som ifølge brosjyrene bør kjøpe disse bilene og dem som faktisk kjøper dem, har Knut Arne og undertegnede gått sammen om å teste to av dagens mer virile eksemplarer i denne klassen: BMW 325i og Lexus IS 250. Modeller som utmerker seg ved sportslig image og heftige ytelser. Modeller som gir bøttevis av kjøreglede. Modeller med høy Vi Menn-faktor.

 

Begge er firedørs sedaner med 2,5-liters seksere, men Lexus har sylinderne i V-form, BMW på rekke. Ytelsene er på drøyt 200 hk, og akselerasjon og toppfart er ikke synkronisert med norsk veitrafikklov.

 

Sikkerhetsforanstaltningene minner om Fort Knox. Understell/hjuloppheng hos 325i er snekret sammen og balansert opp mot først og fremst én ting: kjøreopplevelsen! Hos IS 250 er komforten gitt mer albuerom. Uansett, du får hva du betaler for. I hvert fall hvis du er vant med norsk avgiftspolitikk.

 

Kunden er et voksent (mann)folk som vil ha en sportssedan med komfort, krefter og rikelig med gode kjøreegenskaper. Hvilken bør han velge? Og vil avkommet være enig i pappas valg?

 

[email protected]

 

 

Mitt idol

Japanske Lexus IS 250 har et karosseri en italiener ville ha sunget arier for. Men BMW 325i får fram mest nynning hos meg

Tekst: Geir Svardal

 

Pottene. De sier alltid noe. På Lexus IS 250 er de dobbelte, en på hver side av hekken. Denne viser også noe. Den er høy, kraftig. Hele bagasjelokket er en slags utfordrende ende på lekre linjer som begynner langt lavere der fremme. Og kryper oppover. IS 250 minner om en kile. En lekkert designet kile. Fullt kapabel til å gi de fleste andre veifarende en kilevink.

 

Lexus'en har fått en verdig motstander. Med den havner jeg litt vel fort gjennom en sving dynget i slaps, på hastig vei mot Vikersund. Det er trangt, og en bil overrasker meg midt i kurven. Men "Activ Steering" gjør BMW 325i til en presis fryd å ratte, og det er bare hos meg pulsen stiger en stakket stund. Utfordringen tas med et gjesp, og den elektroniske stabilitetskontrollen er knapt i aksjon.

 

BMWs 3-serie er tradisjonelt selve sjefen i segmentet for sportslige sedaner. Vi har tidligere prøvekjørt diverse motorvarianter i nye 3-serie, og 325i bekrefter alle tidligere godord; den er som sine søsken ved normal bruk. Men når fartsressursene får fritt spillerom, skjønner du fort at du er i besittelse av en seriøs kjøremaskin.

 

Langsetter de glatte veiene i rurale Buskerud skiller 325i seg tydelig ut i forhold til rivalen IS 250. BMW' en er trygg, stødig og forutsigbar, med støttehjul som en sjelden gang griper diskré inn. Lexus'en, derimot, er "tailhappy" og nervøs. Elektronikken jobber overtid med å strekke ut en hjelpende hånd, og den gjør det brutalt. Nå skal det legges til at IS 250 er skodd med 17-tommers såler i 45-profil, mens BMW har - på norsk vinterføre - mer fornuftige 16-tommere i 55-profil.

 

På asfalt er forskjellen mindre. Likevel fester det seg også her et inntrykk av at 325i er den best balanserte bilen, med de mest presise kjøreegenskapene. IS 250 er litt mer løs i fisken, og ville antakelig ha gjort en bedre figur på underlaget den normalt kjøres på. Der det bor folk. Altså ikke i Norge, men i USA.

 

Bak rattet trives jeg ualminnelig godt i det tyske produktet. Alt er velkjent BMW-intimt, og jeg sitter nærmest perfekt. Setene gir bra sidestøtte; bedre enn i de dype skinnsetene til Lexus. Interiøret hos Japans stolthet er dessuten mer pompøst og flott enn hos BMW. Mer "voksent". Toyotakaramellene i det ene smårommet tar jeg kun som et smakelig forsøk på bestikkelse.

 

Valgets kvaler? Egentlig ikke. Lexus IS 250 slår BMW 325i med hensyn til utvendig design, men når ikke opp når det gjelder kjøreglede. Jeg liker den godt, men BMW'en får fram sterkere følelser.

 

En til hver?

Disse bilene er mer forskjellige enn jeg trodde. Og jeg tror ikke pappa ville valgt den samme som meg.

Tekst: Knut Arne Glesne

 

Både BMW 525i og Lexus IS 250 fremstår som motorsterke kjøremaskiner. Men det er den tyske modellen som har mest fokus på den aktive rattopplevelsen.

Jo da, jeg innrømmer at jeg kjenner meg litt igjen i reklamen: jeg er ung, glad i kjappe biler og liker å nyte livet. Og på papiret har begge disse bilene mye som pirrer bilgenet i meg.

 

Etter å ha kjørt mange mil i forskjellige 3-serie-varianter, er mitt inntrykk av bilen svært positivt. Den er en herlig kombinasjon av kjøreglede, komfort, herlige motorer og stil. Det er nykommeren jeg er spent på her; kan Lexus IS 250 klare å hamle opp med den tyske godbiten?

 

Jeg synes den er tøff, spesielt forfra. Innvendig er den langt mer avdempet og forfinet - jeg opplever den som mer eksklusiv enn BMW'en, men samtidig mer innrettet mot en litt voksnere garde. Det virker også som om bilen er bygd for mer sammensunkne, velfødde personer enn meg; min under snittet isolerte og over snittet lange kropp finner lite støtte i setet, mens hodet mitt får kontakt med håndtaket over døra. Ikke noe stas.

 

Sekserens lyd er herlig, og draget likeså. Kraftutviklingen er slik jeg liker den i en bil som dette; kreftene kommer jevnt og fint oppover turtallsskalaen. På fin vei er IS'en en drøm. Den er mer flytende enn BMW'en, i positiv forstand, og takler dumpene flott. Svært stillegående er den også. Små, brå ujevnheter er den ikke like glad i (men her er jo heller ikke 3-serie noen drøm), og jeg skulle ønske den hadde en mer følsom styring; her er dårlig med tilbakemeldinger.

 

Men som langturskamerat, med cruisekontrollen og det digre stereoanlegget på, er den perfekt.

 

Det er når bilene skal kjøres - når vi er på glatt, svingete vei - at de største forskjellene melder seg. Her er BMW'en lettkjørt som få, selv når hekken er et par centimeter ute. Den gir masser av lettolkede tilbakemeldinger, og gir meg ganske enkelt en påminnelse om hvor god en bil kan være. Moro! Mens Lexus IS på sin side oppleves som mer upresis og mer kilen. Sladden kommer kjappere og mye bråere, den sliter hele tiden med å finne feste, og mangel på tilbakemeldinger gjør at jeg ønsker meg tilbake til rett, slett og bar asfalt. Det er der dén kommer til sin rett.

 

Dette er to flotte biler, og isolert sett er de begge en drømmebil. Men jeg er ikke i tvil om hvilken som føles mest ungdommelig og som vekker flest godfølelser hos meg. Og samtidig tror jeg nok pappa ville valgt den andre. Men nå er det en gang slik at verken jeg eller de fleste andre jeg kjenner på min alder, har råd til slike biler. Og med barnevogn på slep blir de også altfor trange og upraktiske.

 

Men det spiller ingen rolle - både Lexus og BMW ser ut til å finne nok av middelaldrende menn som ønsker seg tilbake til sin glade ungdom.

 

[email protected]

Tekniske data

BMW 325iA

Lexus IS 250 Auto

Motor:

R6, 2497 ccm

V6, 2500 ccm

Ytelse:

218 hk v/6500 o/min

208 hk v/6400 o/min

Dreiemoment:

250 Nm v/2750 o/min

252 Nm v/4800 o/min

Egenvekt:

1445 kg

1560 kg

Maks hengervekt:

1600 kg

1500 kg

Bagasjerom:

460 l

378 l

Forbruk, EU-mix:

0,90 l/mil

0,91 l/mil

0-100 km/t:

7,7 sek

8,4 sek

Toppfart:

242 km/t

225 km/t

Pris:

530 400 kr

542 500 kr

 

VI MENN BIL MENER

Dette er to fine biler, er redaksjonen enige om. Og vi mener bestemt at de aller fleste vil bli svært fornøyd, uansett hvilken av dem de velger.

 

Lexus IS 250 er en spennende nykommer, og byr på veldig mye godt. Spesielt om du kjører langt, på fine veier, og synes at komfort er viktigere enn styrefølelse og lekenhet. En fin og eksklusiv bil, med lekker design som skiller seg litt fra mengden. Kvalitetsfølelsen er gedigen.

 

Det er bare det at vi i redaksjonen, unge som litt mindre unge, liker bedre å kjøre på svingete veier enn rett fram på motorveien. Og det er her BMW'en virkelig er i sitt ess; kjøreegenskapene og følelsen av å kjøre bil er klart mer fremtredende bak rattet i 325i. Uten at den faller igjennom når vi må kjøre transportetapper på kjedelige veier.

 

Ingen generasjonskløft denne gangen, altså. Men prisnivået på slike effektsterke biler er likevel så høyt i Norge at verken Knut Arne Glesne eller Geir Svardal kommer til å bli medlemmer av den eksklusive kundeklubben med det første.

 

IS 250 byr på et lekkert og forseggjort interiør, med høy grad av komfort og funksjonalitet. 525i har et mer sportslig interiør, i velkjent førerfokusert BMW-stil. Dette blir litt "kontor" vs. "bar".

FORSIKRING:

Er du 45 år, bosatt i Oslo, kjører 12 000 km i året, parkerer bilen i garasje, har full bonus, er totalkunde og har 4000 kroner i egenandel, koster forsikring på Lexus IS 250 rundt 8500 kroner i året, mens en BMW 325i koster deg om lag 9400 kr.

 

SERVICE

Ifølge de respektive importørene koster service fram til 100 000 kjørte kilometer 18 798 kroner for Lexus IS 250 automat og 9414 kroner for en BMW 325iA.

 

HVA MED BIKKJA OG VOGNA?

En diger barnevogn har ikke noe å gjøre i disse bilene - det har vi prøvd. Og selv om BMW'en også leveres som stasjonsvogn, er heller ikke den noen containerfrakter. Lexus har på sin side avkreftet at de skal bygge en IS med høy hekk. Kanskje like greit, selv om hundeeiere sikkert kunne ønske seg en.

 

FIREHJULSTREKK?

Her i vinterlandet er det vanskelig å utnytte disse bilenes potensial til fulle. BMW leverer nå 325, 330 og 330d med firehjulstrekk - de får da en "x" etter modellbetegnelsen. I USA får du kjøpt Lexus IS som krafser på alle fire, men foreløpig skal ikke denne tas inn til Europa. Synd.

KONKURRENTENE:

 

Audi A4

Litt mer komfortabel enn 3-serie, mer kjøreglad enn IS. Et utall av drivlinjealternativer gjør den også tilgjengelig for en større gruppe mennesker. Vi liker den, spesielt med firehjulstrekk og den sportsligere S-line-pakka.

 

Mercedes-Benz C-klasse

Den begynner å dra på årene, men bærer alderen ganske godt. Mye komfort og mange valgmuligheter tiltaler oss i stor grad. Noen svingemester er den imidlertid ikke.

 

Volvo S40/V50

En fin kombinasjon av sportslige og komfortable kjøreegenskaper, kombinert med masser av godfølelse i interiøret, gjør at den er en av våre favoritter i denne klubben.

 

Alfa Romeo 159

Italienernes nyeste er både kjøreglad og føles bra. Særegen og frisk design er noe vi liker, det samme er artige motorer. Kanskje denne gjør at vi nordmenn endelig vil kjøpe Alfa Romeo?

 

Jaguar X-Type

Også Jaguars alternativ tiltaler oss, selv om den nok tilhører en mer voksen kjøpergruppe enn BMW'en - kanskje mer et alternativ til IS? Stilfull er den i hvert fall.

 

Saab 9-3

Legger du på litt ekstra penger, får du en 9-3 Aero med 250 hk på forhjula. Men den føles simplere og eldre enn de beste i denne gjengen.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen