Fantastisk Mustang-drøm

Dagens Ford Mustang er grom. Nå har den italienske karosserisnekkeren Italdesign tatt den mange skritt videre.

Foto: © 2006 Ford Motor Company
Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER
SE ALLE BILGALLERIER

- Da jeg så den nye Mustang´en i 1999, var det to ting som ble klart for meg, sier stylingsjef i Italdesign, Fabrizio Giugiaro, i pressemeldingen. - Dette var den beste Mustang jeg hadde sett siden originalen, og vi måtte bare få tak i en!

Tidlig i 2005 kontaktet Giugiaro Fords visepresident J Mays og la fram et forslag om å gjøre en italiensk jobb på den nye Mustang. Resultatet ser vi her.

Lite er urørt
Selve tegnejobben ble gjort av Giugiaro selv, og etter fire måneders arbeid i studioet i Torino var utseendet bestemt. Konseptet har fått karosseri i karbonfiber, og lite er urørt. Den er også bredere enn originalen - tre centimeter foran som økes gradvis til åtte centimeter bak, og panseret er lengre og hekken er kortet inn.

Det gjennomsiktige taket, som gir en sømløs overgang fra frontrute til bakrute, er laget i en spesiell krystalltype som reflekterer alle UVA-stråler. Innvendig i den lyse kupeen finner vi et helt nytt dashbord og instrumentpanel, og alle flater er både ombygget og trukket om.

Ikke bare utseende
Bilen ruller på 20-tommere skodd med 275/40-dekk foran og 315/35-dekk bak, noe som sikkert kommer godt med. Den i utgangspunktet 300 hk sterke 4,6-literen har fått pustehjelp fra en kompressor og en del biter fra Ford GT. Ford antar at bilen gir rundt 500 hk, og bilen har også fått Fords sportsunderstell som både senker bilen og gjør den mer sportslig å kjøre.

- Den kjører like bra som den ser ut, sier Giugiaro selv. - Etter å ha tatt den til grensene på veiene utenfor Torino, kan jeg med hånden på hjertet si at den er vel verdt de 30 000 timene med blod, svette og tårer vi har investert for å bygge en moderne prestasjons-klassiker.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen