Et rykende element

Den noe særegne vare- og personfrakteren Honda Element er kanskje ikke det første man venter å se sidelengs med rykende, spinnende bakhjul.

Publisert Oppdatert

Honda Element er en kreativ bil, med mange morsomme løsninger, spesielt designmessig. Et knippe av den amerikanske bilmodellen har også kommet hit til landet, registrerte som varebiler. Firehjulstrekk og en 2,4-liter på 166 hk gjør også bilen brukbar her i vinterlandet.

Klar for drifting
Men Hondas nyeste leketøy, som de viste fram på det nylig avholdte SEMA-showet i Las Vegas, er nok mindre egnet til dagligdagse formål. I stedet er den i følge Honda kapabel til å vri løs bakhjulene når det måtte være.

Bilen har fått navnet Element-D, og D´en står for drifting. Bilen er bygget av noen av Hondas samarbeidspartnere, og hovedsakelig satt sammen av deler fra produsentens hyller. Og den er bygget for drifting.

500 hk - på bakhjula
I stedet for den firesylindrete standardmotoren har D´en fått en spesialbygget, langsmontert, 3,2-liters Honda-V6. Med pustehjelp fra et par turboer gir den hyggelige 500 hk. Og siden firehjulstrekksystemet er fjernet, og kreftene skal ned i bakken kun via bakhjulene, er det ikke rart den er villig til å gå litt sidelengs.

Både understellet og motorstyringen er satt opp for å gjøre bilen så effektiv som mulig i drifting, og Honda vil bruke bilen i promoteringsarbeid gjennom den amerikanske Formula Drift Series.

Bilen har også fått fullt bur og et par racingstoler, mens absolutt alt man ikke er helt nødt til å ha i bilen er fjernet. Tepper? Lyddemping? Dørsider? Alt man trenger er jo ratt, pedaler, håndbrekk og noen få instrumenter.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen