ET FRISTENDE TILBUD
Det er ikke ofte du får opplevelsen av at en bil med prislapp på drøyt 450 000 kroner virker direkte rimelig i forhold til hva du får igjen. Mercedes-coupeen CLK med 163 hk kompressormotor er nettopp en slik bil.
![]() |
Den nye basisversjonen CLK 200 K er ca. 90 000 billigere enn CLK 240, vel så kjapp i norske hastigheter og like lekker. |
Da CLK kom våren 2002, var vi ikke sene om skru oss inn bak rattet på en CLK 240 med 2,6-liters V6-motor. Allerede da var det klart at 240-versjonen ville ha en kort levetid som "grunnmodell" og selv om V6-motor er gromt i en komfortcoupé som CLK, var vi temmelig sikre på at den nye kompressormotoren ville gjøre susen også i CLK.
![]() |
Innvendig dominerer behersket luksus. Og har du litt til overs, finnes det alltid litt snadder å bruke penger på i utstyrslistene. |
Hvis du hadde sluppet en intetanende person bak rattet på CLK 200 K, latt vedkommende kjøre en time og etterpå hevdet at det var en 1,8-liter som gjorde jobben, ville du bli møtt med alt fra ville protester til måpende undring.
I CLK er det den mellomste versjonen av den nye kompressormotoren som gjør jobben. Med 163 hk (de to andre motorversjonene har 143 og 192 hk) i kombinasjon med en velavstemt femtrinns automat, har du et fraspark i norske hastigheter som få andre biler matcher. 70-100 km/t med kickdown er unnagjort på 3,7 sekunder, og dermed stiller den store bilen med den "lille" motoren i samme kategori som eksempelvis Subaru Impreza WRX, Honda Civic R, Alfa Romeo GTA og BMW 330d. Imponerende, rett og slett.
![]() |
En 1,8-liter kan i utgangspunktet virke beskjeden til en bil på 1540 kilo egenvekt. Men det kommer helt an på hva slags 1,8-liter... |
Den perfekte bil?
Også innvendig har Mercedes klart å gi CLK en visuell atmosfære som setter deg i godlune. Du glemmer fort at bilen bygger på samme tekniske basis som C-klasse, og nyter den voksne kjørefølelsen som oppstår når kombinasjon av veifølelse, veigrep og komfort er på sitt beste.
Selv på vinterføre peker CLK nese av gamle Mercedes-fordommer, godt hjulpet av antispinn og ESP, men også av at den lille motoren ikke gjør bilen altfor fremtung.
Riktignok er ikke lydkulissen like vakker som med en V6 (eller V8, for den saks skyld), men direkte påtrengende blir firer-summingen aldri. Dessuten er bilen svært godt støydempet. Så godt, at et lite vindsus fra skjøten mellom de rammeløse for- og bakvinduene er det eneste som forstyrrer harmonien. Den lyden var ikke fremtredende på den CLK 240 vi kjørte i fjor, så om det er en typefeil eller en justeringssak på nettopp denne CLK'en, kan vi ikke si sikkert.
Er dermed en CLK 200 K "den perfekte bil"? Neppe for dem som trenger en toetasjes London-buss for å tilfredsstille plassbehovet, eller for dem som søker adrenalinkick i hver sving. Men for en som ønsker en bil som kombinerer det stilige, det sportslige og det behagelige på en uovertruffen måte, uten at prislappen passerer halvmillionen? Ja.
MERCEDES CLK 200 K Motor: R4, 1796 ccm Ytelse: 163 hk Dreiemoment: 240 Nm - 3000 o/min Dekkdimensjon: 225/50 R16 Egenvekt: 1540 kg Bagasjerom: 500 liter Forbruk EU-mix: 0,86 l/mil 0-100 km/t: 9,3 sek (fabrikk) Toppfart: 230 km/t Pris: 456 600 |