Et ærlig alternativ

Terios er nykonstruert og utseendet er moderne, men under skallet finner du tradisjonell 4x4-teknikk. Trenger det å være en ulempe?

Daihatsu holder på sine 4x4-tradisjoner. Også i nye Terios er bakakselen stiv, og en senterdifferensial med manuell sperre fordeler kreftene mellom akslene. I tillegg kan en differensialbrems på bakakselen bestilles. En velkjent og seriøs terrengtilnærming, altså.

 

Det kjenner du også bak rattet. I lav fart og over kvasse ujevnheter er bilen litt småstumpete, men det grove understellet er opphengt i så myke fôringer at bysafarien likevel ikke blir direkte ukomfortabel.

 

Bilens karakter inviterer til røff bruk. Nå fikk vi ikke akkurat satt terrengegenskapene på prøve på vår korte prøvekjørig, men grove skogsveier forserer Terios i opp mot normalt landeveistempo uten å mukke.

 

Den største ulempen for de mer krevende trerrengutfordringene er fraværet av lavserie. 1. gir er så høyt at igangsetting og lavfartsbuksering i ulendt terreng lett lukter brent clutch. Problemet skal være eliminert med automatgir (5000 kroner), noe undertegnede ikke fikk anledning til å prøve.

 

1,5-litersmotoren yter hele 105 hk, men tyner du den på turtall for å hente dem fram, blir det mer lyd enn action. Tross høy trimmingsgrad trekker motoren smidig og fint også i bånn og mellomregister.

 

Generelt smidig betjening gjør at Terios virker lettkjørt. Til buksering der plassen er knapp, enten det nå er mellom trær eller parkerte biler, kommer den knappe svingdiameteren på 9,8 meter også godt med.

 

Ikke minst har Daihatsu utstyrt nye Terios med moderne sikkerhetsutstyr av anstendig standard. Spesielt det at den lille firehjulstrekkeren har elektronisk stabilitetskontroll, er et stort pluss.

 

Tross kompakte ytre mål har Terios bra innvendig plass. Foran sitter du oppreist og behagelig, og sjåføren har noe så sjeldent som full oversikt over panseret. Også i baksetet er det plass til voksne, i alle fall to. Bagasjerommet er riktignok ikke overveldende, men utnytter du høyden, vil du kunne få med deg atskillig.

 

Terios er kanskje ikke en SUV for statussugne byfolk, men for dem som faktisk har bruk for en firehjulstrekker, er den et ærlig alternativ til en gunstig pris.

 

Daihatsu Terios 1,5 SX

Motor:

R4, 1495 ccm

Ytelse:

105 hk v/6000 o/min

Dreiemoment:

140 Nm v/4400 o/min

Forbruk (EU-mix):

0,81 l/mil

0-100 km/t:

ca. 13 sek*

Toppfart:

ca. 160 km/t*

Dekkdimensjon:

215/65 R16

Egenvekt:

1170 kg

Bagasjerom:

380 l

Pris:

244 900 kr

Pris m. 1,3-liter: fra 214 900 kr

* Foreløpig fabrikksindikasjon