Endelig diesel-Subaru
Det har tatt sin tid, men spesifikasjonene på Subarus boxer-dieselmotor er klare. Det ser lovende ut, og snart kommer den hit til landet.


I dagens bilverden er det vanskelig for en personbilprodusent å kunne sikte på massemarkedet uten å ha en dieselmotor i menyen. Og selv om Subaru er en liten bilprodusent i verdenssammenheng, med hjemmemarkedet i Japan som det desidert viktigste, har jo også Subaru ambisjoner om å bli større.
Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008
Subaru har i mange år varslet at de vil komme med en helt spesiell dieselmotor, og nå er den klar: verdens første boxer-dieselmotor for personbiler. De viste den jo fram for snart et år siden, men fikk vi vite svært lite om den.
Mye skryt
Motoren kommer først i Legacy og Outback, og skal komme i Forester i september og i Impreza ved neste årsskifte. Den loves å være "eksepsjonelt myktgående, lett, holdbar og med svært god gassrespons" ifølge Subarus pressemelding. Boxer-konfigurasjonen, der sylindrene ligger horisontalt og mot hverandre, sørger for en lav motor og et lavt tyngdepunkt - og svært få vibrasjoner er også en bonus. Den er kombinert med femtrinns manuell girkasse, og selvsagt Subarus firehjulstrekksystem.
Hyggelige forbrukstall
Boxer-fireren har 1998 kubikkcentimeters slagvolum, og yter 150 hk ved 3600 o/min og 350 Nm fra 1800 o/min. Og det er jo helt ålreite tall, konkurrentene tatt i betraktning. Produsenten forteller at motoren er svært kompakt, lett og fleksibel. Og forbrukstallene er hyggelige: den firehjulsdrevne stasjonsvognutgaven av Legacy skal drikke 0,47 liter på mila i snitt.
Dette gir også hyggelige utslippstall: den nevnte Legacy´en skal slippe ut 151 gram CO2 per kilometer. Og disse tallene er en del lavere enn for biler som Ford Mondeo og VW Passat med 140-hesters dieselmotorer.
Lovende
Samtidig sprinter bilen fra 0-96 km/t på 8,5 sekunder, støynivået skal være svært lavt, og Subarus små endringer av understell, girskift og annet skal gjøre Legacy og Outback litt mer sporty å kjøre.
Vi må vente til etter vi har prøvekjørt bilene før vi kan si noe om dette har vært verdt ventetiden. Men vi kan jo si at dette høres lovende ut.