Enda vakrere brite
En Jaguar XK kan vel knapt karakteriseres som stygg eller treg. Etter at Arden har gjort sitt med den, blir den enda vakrere og enda kjappere.



Arden har drevet med tuning av Jaguar og Range Rover i mange år. De har også en rekke spesialmodeller på samvittigheten, biler som er såpass ombygget at de har fått sitt britiske merkenavn byttet ut med Ardens.
Nå har Arden lagt vantene på Jaguar XK Coupé, og tatt den et par hakk videre hva utseende og prestasjoner angår. Arden Jaguar XK AJ 20 Coupé er det fulle navnet på det vi ser her; en XK ombygget etter alle kunstens regler, som selges nøkkelklar fra den tyske tuneren.
Mer motor og mer fart
Vi begynner under panseret. Den 4,2 liter store V8´en er i utgangspunktet en ordentlig flott maskin, men Arden syntes ikke 298 hk var nok. De har plukket motoren ned i molekyler og bygget den opp igjen med en blanding av originale, forsterkede og helt nye deler. Slagvolumet er økt til 4,5 liter, samtidig som smøring og kjøling er optimalisert for lang levetid. Sammen med ny motorstyring, modifisert innsug og eksosanlegg, og nye og åpnere katalysatorer, gir dette en hyggelig økning i kraft.
Ardens Jaguar yter 392 hk og 475 Nm, nok til å sende den store bilen fra stillestående til hundre på 5,3 sekunder - originalen klarer det på 6,2 sekunder. Og siden den elektroniske fartsbegrensningen er fjernet i samme slengen, er toppfarten økt fra 250 km/t til 275 km/t.
Enda mer motor
Ikke bra nok? Arden tilbyr også en mer hårete variant. Med pustehjelp fra en kompressor gir motoren 480 hk og 640 Nm - 60 hk og 80 Nm mer enn Jaguars toppvariant XKR. Da gjør den 0-100-sprinten på 4,8 sekunder, og toppfarten økes til 295 km/t. En standard-XKR klarer til sammenlikning sprinten på 5,2 sekunder og er begrenset til 250 km/t.
Tunerens egenutviklede eksosanlegg hører med. Det hjelper til med å frigjøre kreftene, samtidig som det både høres og ser bra ut. Du kan selv velge om du vil ha to eller fire utblås bak.
Full pakke
Arden tilbyr også en komplett stylingpakke til XK´en. En ny frontspoiler gir et lavere utseende, og digre luftinntak bidrar til å øke det muskuløse inntrykket. Nye sideskjørt med integrerte luftinntak er på plass, og tuneren har byttet ut Jaguars markante gjeller med sine egne lakkert i kontrastfarger. Panseret har fått lufteslisser - også disse med kontrastfarge - og en ny støtfanger bak med lufteåpninger hører også med. En liten hekkvinge er på plass - og naturligvis har tuneren plukket vekk Jaguar-logoene og satt på sin egen.
Understellet har også fått sitt; du kan enten velge mellom nye, fastere fjærer som legger bilen tre centimeter nærmere bakken, eller et komplett sportsunderstell som også inkluderer støtdempere. Dette skal være utviklet gjennom omfattende testing på vei og bane. Et sett nye hjul hører også med: Arden selger deg gjerne 21-tommere med 255/35-dekk foran og 295/30-dekk bak.
Rosa skinn? Null problem
Innvendig kan du stort sett få gjort det du vil. Arden har eget snekkerverksted som lager fine ting i dyrt treverk, de lager egne ting i karbonfiber, og de har et salmakerverksted som syr og ordner trekk i skinn og alcantara.