Enda heftigere kjøremaskin

BMW Z4 M Coupé er en fantastisk kjøremaskin. Tyske Hamann syntes tydeligvis at den ikke var fantastisk nok.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER
SE ALLE BILGALLERIER

BMW Z4 M Coupé byr på herlig kjøreglede i en barsk innpakning. At en såpass sprek bil - den har jo den utgående M3s fabelaktige rekkesekser på 343 hk under det lange panseret - skal føles så riktig, det er rett og slett imponerende.

Den tyske tuneren Hamann har lange tradisjoner med å foredle BMWs modeller. Dere har jo tidligere fått sett noen av deres kreasjoner, og her er deres nyeste.

Mer effekt og ingen fartssperre
Vi begynner under panseret: ny motorstyring har frigjort ytterligere 15 hk og 20 Nm, i tillegg til at BMWs politisk korrekte fartssperre på 250 km/t er fjernet. Dette gjør at bilen nå stormer til 275 km/t. Enda mer godlyd har de også sørget for; tunerens nye eksosanlegg med to store, doble utblås kombinert med ny eksosmanifold og nye katalysatorer skal både gi bedre gassrespons og heftigere lyd fra rekkesekseren.

- Mer agil enn originalen
Hamann hevder også at det går an å forfine kjøreegenskapene ytterligere i forhold til det BMW har gjort - i hvertfall vil de gjøre den enda mer agil i oppførselen. Nye, progressive fjærer legger bilen 25 millimeter nærmere bakken, og bidrar til å stramme opp bilen. Støtdempertopp-avstivere med Hamann-logo på skal også gjøre Z4 M´en enda fastere i fisken.

Tuneren leverer også flere forskjellige hjulsett til bilen. Du kan få den med 19-tommere skodd med 235/35-dekk foran og 265/30-dekk bak, eller 20-tommere skodd med henholdsvis 235/35- og 285/25-dekk foran og bak.

Plastbiter for aerodynamikkens skyld
På det utseendemessige har de også tatt seg friheten til å flikke litt. Den nye frontfangeren med store luftinntak og ellipseformede tåkelys gir et enda mer aggressivt utseende. Denne skal også redusere løftekreftene i høye hastigheter. Lyktespoilerne er kanskje ikke alltid like vellykket, men disse gir jo også bilen et litt røffere frontparti.

De nye sideskjørtene gjør bilen lavere, og gjør kanskje også at de noe outrerte designlinjene blir lettere å takle. Luftinntakene foran bakskjermene forer bremsene bak med kjølende luft, og Hamann har gitt bilen en hekkvinge.

Denne skal visstnok også være aerodynamisk effektiv og redusere løftekrefter. Sammen med en liten vinge på taket og en ny støtfanger bak med integrert diffuser skal bilen i følge Hamann være perfekt.

Full pakke innvendig
Også bilens i utgangspunktet herlige og førerorienterte interiør har tuneren lekt seg litt. Du får kjøpt nye gulvmatter, og du kan bytte pedalsett, girspaktopp og håndbrekk-håndtaket til Hamanns aluminiumsbiter.

Et racinginspirert, gripevennlig ratt er tilgjengelig, og for de som ønsker å ta den helt ut kan tuneren tilby komplette interiørsett der du bytter ut dashbord, dørsider og midtkonsoll med karbonerstatninger i den fargen du selv ønsker.

Bilspill i morobil?
Og de slenger selvsagt på en liten kommentar om at de gjør det kunden ønsker - enten det dreier seg om komplette omtrekkinger i mykt skinn eller enorme stereoanlegg med DVD-spiller, LCD-skjerm og TV-spill. Sikkert kjekt når du venter på grønt lys.

Mer finner du på tunerens hjemmesider: www.hamann-motorsport.de

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen