En god ledetråd

Noen ganger der det mulig med en snikktitt inn i fremtiden ved å se på helt andre biler. Chevrolet Malibu er et godt eksempel.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE AV CHEVROLET MALIBU

Malibu er en bil som i utgangspunktet er beregnet for amerikanerne. I størrelse kan den sammenlignes med Opel Vectra og Saab 9-3. Nettopp dette gjør det spennende å se litt nærmere på Malibu, i og med at alle disse tre er GM-produkter, og deler teknologi. Noen av maskinene som skal ned i Malibu, er typiske produkter for Vectra og 9-3, ja til og med 9-5. Plattformen Malibu er bygget på er en verdensplattform, og gir signaler om nettopp de kommende europeerne.

Vokser seg stor
I forhold til forrige Malibu, er hjulene strukket 16,2 cm lengre fra hverandre i lengderetning. Akselavstanden har med andre ord økt. Dette gir bedre plass til alt i mellom, som for eksemepel kupeen. Interiøret i Malibu er en historie for seg, og skal gi signaler til hvordan GM tenker interiør på de fleste kommende biler fra konsernet. Til sammenligning kan vi nevne at vi har sett trenden til europeifisering, også på de større bilene GM leverer, som Tahoe, Suburban og lignende. Ytterligere steder vi ser at amerikanerne lærer, er i understell. Chassis har ikke vært deres sterke side, verken før eller nå, men de kommer seg. På Malibu er i det minste det konstruksonsmessige på plass. Dessuten, bilen ser på ingen måte ueffen ut. Dette kunne faktisk rullet rundt på norske veier, og jeg tror kundene ville vært godt fornøyd.

Gode skussmål
Når Malibu nå lanseres som 2008 modell i USA her i USA, så har de en rekke motoralternativer, men trekker selv frem den firesylindrede 2,4-literen, og V6'eren på 3,6 liter. De yter henholdsvis 164 og 252 hestekrefter. Sistnevnte har selvfølgelig lite i Europa å gjøre, uansett om den blir satt i en 9-3, 9-5, eller Vectra, men i moderlandet er dette en glimrende fin cruisermaskin. De firesylindrede maskinene har elektrisk servostyring, mens de store sekserne leveres med ordinær hydraulisk servo.

Malibu kommer i tre versjoner, en LS, en LT og LTZ. Avhengig av hvilken versjon du velger så er utstyrpakken fra liten og opp til stor. Det samme er hjulene, henholdsvis 16, 17, og 18 tommer.

I USA selger GM bilene med en garanti som varer til du har nådd 160.000 km, eller fem års. Dette er selvfølgelig et ledd i å fortelle kundene at bilene er gode, og at man bør velge deres merke. I Norge er vist ikke biler fra GM så gode, i hvert fall ikke om vi skal bedømme ut fra garantitiden, som så vidt er noe over halvparten.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen