Renault Nepta:

Elegant Renault-cab

På den store bilutstillingen i Paris viser Renault fram et elegant og kraftig cab-konsept. Møt Nepta!

Publisert Oppdatert

Åpne biler er i skuddet for tiden, og stadig nye modeller dukker opp på markedet. Renault har jo hatt suksess med ståltak-cabben Mégane CC, og nå viser de konseptversjonen av en større, fireseters cab.

Renault Nepta har langstrakte, flytende og elegante linjer, med en rekke klassiske detaljer. Men den tar også i bruk en del ny teknologi; blant annet er de avanserte, elektronisk styrte LED-frontlyktene som automatisk tilpasser seg siktforholdene noe vi vil se mye av i tiden framover - også på produksjonsbiler.

Enorme vingedører
Nepta-konseptet har fått et par enorme, motoriserte vingedører, som ikke bare åpner opp for de to seteradene - den avduker også halve motoren. Interiøret er påkostet og elegant, med store mengder lyst skinn (og dype, røde gulvtepper) og en klassisk layout med runde instrumenter fokusert mot føreren. Men også her blander Renault inn moderne elementer; blant annet har bilen små digitale skjermer viser tilleggsinformasjon om bil, navigasjon og stereoanlegg.

De fire setene i bilen er fastmonterte i det Renault anser som perfekt posisjon. Ønsker du en litt annen kjørestilling, kan du flytte ratt og pedaler ved hjelp av elmotorer.

420 hk - og visstnok ganske miljøvennlig
Under panseret ligger en langsmontert, 3,5-liters bensin-V6 på 420 hk. Kanskje ikke akkurat det rette å komme med i disse miljøtider, men det går i hvertfall unna: 0-100 km/t skal ta 4,9 sekunder, og en sjutrinns automatkasse med mulighet for manuell overstyring skal gjøre det lett å utnytte motorens krefter.

Renault hevder også at girkassa og motorstyringen jobber sammen for å redusere forbruk og CO2-utslipp til et minimum - motorstørrelse og effekt tatt i betraktning.

Nepta er som nevnt foreløpig kun et konsept. Men med tanke på at Renault trenger flere friske modeller, og at cabrioleter jo er populært, vil i hvertfall ikke vi utelukke at en liknende modell kommer i produksjon om ikke så altfor lang tid.

[email protected]

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen