Elegant, luksuriøs og ekstremt rask

Mercedes-Benz CL er en fabelaktig bil. Og på tross av den massive størrelsen og all komfort, er den også svært så kjørbar. Brabus gjør den til en enda heftigere kjøremaskin.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER
SE ALLE BILGALLERIER

Mercedes-Benz CL 600 er et fantastisk stykke ingeniørkunst. Den store og tunge bilen er fullstappet av alskens elektronisk utstyr og alskens utstyr for så høy grad av komfort og så høy grad av sikkerhet som mulig, og med en biturbomatet, 5,5 liter stor V12 under panseret har den voldsomme krefter å by på.

Men selv om bilen både er stor, tung og luksuriøs, har den også kjøreegenskaper som gjør at man kan få glede av de 517 hestekreftene. Også når veien svinger på seg.

Voldsomme krefter
Tyske Brabus har aldri vært kjent for å la Mercedes´ modeller være i fred. De har økt slagvolumet til 6,3 liter ved hjelp av en omarbeidet motorblokk, ny veiv og større stempler. Sylindertoppene er åpnet opp for å la motoren puste lettere, manifoldene er endret, kamakslene byttet, og turboene er byttet ut med et par større. Kjølesystemet er forbedret, intercoolerne mer effektive, og eksosanlegget åpnere.

Med ny motorstyring på toppen av det hele gir Brabus´ motor voldsomme 730 hk og 1320 Nm. Sistnevnte er riktignok elektronisk begrenset til 1100 Nm for å spare drivverket. Femtrinns-automaten er forresten modifisert for å tåle kreftene, og en låsbar bakdiff er tilgjengelig ekstrautstyr om du virkelig ønsker å få det meste ut av kreftene.

Begrenset til 340 km/t
Fartsressursene er tilsvarende heftige. CL´en gjør null til hundre på fire sekunder, 200 km/t nås på 11,9 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 340 km/t.

Den nye frontfangeren er utviklet ved hjelp av en vindtunnel, og skal redusere løftekrefter i fart. Det store luftinntaket gir også god kjøling av motor og forbremsene. De nye sideskjørtene skal også bidra positivt til de aerodynamiske egenskapene, og om du vil kan du få de med integrerte lys som hjelper deg med å unngå å tråkke i en søledam.

Støtfangeren bak er laget for å romme de fire eksosutblåsene fra Brabus´ eksosanlegg. Tre LED-lamper som tennes når du åpner bagasjelokket gjør det enklere å laste inn og ut av bilen, og en liten hekkvinge er på plass for å ytterligere forfine kjøreegenskapene i stor fart.

Store valser, store bremser
Når du har gjort såpass med bilen din, er et sett nye hjul et naturlig skritt videre. Brabus tilbyr forskjellige sett fra 18 til 21 tommers størrelse - sistnevnte er tilgjengelig med 255/30-dekk foran og 285/30-dekk bak. Tunerens nye styreboks for det flotte, adaptive ABC-understellet legger coupéen i utgangspunktet 25 millimeter nærmere bakken.

Effektøkningen tatt i betraktning, kan det også være greit å oppgradere bremsene. Et sett med tolvstemplede kalippere foran som klemmer på ventilerte og drillede, 380 ganger 36 millimeter store skiver og 355x28 millimeter store bremseskiver med seksstemplede kalippere bak burde gi greie retardasjonsegenskaper.

Fritt fram
Innvendig kan du kort og godt få det du ønsker. Brabus har en rekke ferdige biter som kan monteres inn, eller de kan lage det du vil ha. Dette inkluderer også full omtrekking av hele interiøret i den skinnkvaliteten og fargen du ønsker - med de sømmene du vil ha.

Mer på www.brabus.com

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen