MINITEST: HARLEY-DAVIDSON FLHTCUI ULTRA CLASSIC ELECTRA GLIDE

Electralux

Hvorvidt de har kongelige ambisjoner eller ikke, vet vi ikke, men Harley er ikke snaue når det gjelder navn. FLHTCUI Ultra Classic Electra Glide, heter den – og enda har de ikke nevnt et ord om slagvolumet!

44cd0241a3a9a.jpg
44cd0241a3a9a.jpg
Sist oppdatert

Vi har hatt den eksklusive fornøyelsen av åsette våre legemer i den luksuriøse sadelen på Harleystouringflaggskip, en 310 000-kroners mastodont, inneholdendealt som skal til for å gjøre turtilværelsen maksimal. Til lyden avet velklingende Harman/Kardon-anlegg, med høyttalere både foran ogbak, har vi opplevd touring av den typen entusiaster, med nesegrussans for det amerikanske, drømmer om. Opplevelsen er god!

Det er gått noen år siden sist vi kjørte Electra, og mye erskjedd siden da. Overraskende mye, tatt i betraktning at Harleyvisstnok ikke har gjennomført dyptgripende endringer på modellen.Vi ble nemlig særdeles overrasket over hvor lettkjørt den var.

Med omfangsrik kåpe, veskeutrustning, stereo,fører og full tank, veier ekvipasjen bortimot et halvt tonn. Detmerkes overhodet ikke i praksis. Moderat setehøyde, bredt styre oglavt tyngdepunkt, gjør Electra Glide til luksusklassens smidigstesykkel. Det hadde vi, ærlig talt, ikke forventet.

Komforten er også på høyde med alt annet itilsvarende tonnasjeklasse; den ligger ikke mye tilbake forsofakroken hjemme. Kanskje i bløteste laget? Mens japanske og tysketourere stiller med en stram komfort som tenderer til detsportslige, er det den myke luksusen som preger amerikaneren.

Det underbygges av en saktegående V-twin somforplanter sine makelige stempelslag ut i sykkelen. Dengummiopphengte motoren er godt dempet, men ikke bedre enn at manmerker at det er kubikk ute og går. Det setter ekstra spiss påopplevelsen.

Når det gjelder drag og kjøreegenskaper, blirvi heller ikke skuffet. I hvert fall ikke når vi vet at den kommerfra landet der turfolk ser saligheta i å kjøre rett fram lengstmulig. Det å kjøre fort i svinger, fordrer verken krefter ellermot. I vår søken etter å få doningen til å avsløre unoter, sliptevi vekk flere millimeter fra fotbrettene - uten at vi bleskremt. Snarere nøt vi barnslig glede av å destruere amerikanskstål som vi ikke hadde betalt for...

Pris/effekt/vekt: 310 900 kr/71 hk/372 kg

+ Kongelig luksus

÷ Kongelig pris

= Konge

Betrakter vi denne sykkelen som det den er,Harleys mest luksuriøse tursykkel, har vi faktisk ingenting å settefingeren på. Det finnes helt klart mer sportslig turluksus, menslikt sysler ikke Harley med. Det finnes også billigere tursykler,men Harley har aldri vært på tilbud. Harley er jo Harley, og daskal jo også prisen være kongelig.

 

[email protected]

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 30/07 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også