MINITEST: HARLEY-DAVIDSON FLHTCUI ULTRA CLASSIC ELECTRA GLIDE

Electralux

Hvorvidt de har kongelige ambisjoner eller ikke, vet vi ikke, men Harley er ikke snaue når det gjelder navn. FLHTCUI Ultra Classic Electra Glide, heter den – og enda har de ikke nevnt et ord om slagvolumet!

Publisert Oppdatert

Vi har hatt den eksklusive fornøyelsen av å sette våre legemer i den luksuriøse sadelen på Harleys touringflaggskip, en 310 000-kroners mastodont, inneholdende alt som skal til for å gjøre turtilværelsen maksimal. Til lyden av et velklingende Harman/Kardon-anlegg, med høyttalere både foran og bak, har vi opplevd touring av den typen entusiaster, med nesegrus sans for det amerikanske, drømmer om. Opplevelsen er god!

 

Det er noe helt eget å skli rundt på Harleys dyreste tursykkel. Den saktegående twin'en, det velklingende lydanlegget og den bløte luksusen. Det finnes bedre tursykler, men de klarer ikke å formidle den samme følelsen.

Det er gått noen år siden sist vi kjørte Electra, og mye er skjedd siden da. Overraskende mye, tatt i betraktning at Harley visstnok ikke har gjennomført dyptgripende endringer på modellen. Vi ble nemlig særdeles overrasket over hvor lettkjørt den var.

 

Med omfangsrik kåpe, veskeutrustning, stereo, fører og full tank, veier ekvipasjen bortimot et halvt tonn. Det merkes overhodet ikke i praksis. Moderat setehøyde, bredt styre og lavt tyngdepunkt, gjør Electra Glide til luksusklassens smidigste sykkel. Det hadde vi, ærlig talt, ikke forventet.

 

Komforten er også på høyde med alt annet i tilsvarende tonnasjeklasse; den ligger ikke mye tilbake for sofakroken hjemme. Kanskje i bløteste laget? Mens japanske og tyske tourere stiller med en stram komfort som tenderer til det sportslige, er det den myke luksusen som preger amerikaneren.

 

Det underbygges av en saktegående V-twin som forplanter sine makelige stempelslag ut i sykkelen. Den gummiopphengte motoren er godt dempet, men ikke bedre enn at man merker at det er kubikk ute og går. Det setter ekstra spiss på opplevelsen.

 

Når det gjelder drag og kjøreegenskaper, blir vi heller ikke skuffet. I hvert fall ikke når vi vet at den kommer fra landet der turfolk ser saligheta i å kjøre rett fram lengst mulig. Det å kjøre fort i svinger, fordrer verken krefter eller mot. I vår søken etter å få doningen til å avsløre unoter, slipte vi vekk flere millimeter fra fotbrettene - uten at vi ble skremt. Snarere nøt vi barnslig glede av å destruere amerikansk stål som vi ikke hadde betalt for...

 

 

Pris/effekt/vekt: 310 900 kr/71 hk/372 kg

+ Kongelig luksus

÷ Kongelig pris

= Konge

Betrakter vi denne sykkelen som det den er, Harleys mest luksuriøse tursykkel, har vi faktisk ingenting å sette fingeren på. Det finnes helt klart mer sportslig turluksus, men slikt sysler ikke Harley med. Det finnes også billigere tursykler, men Harley har aldri vært på tilbud. Harley er jo Harley, og da skal jo også prisen være kongelig.

 

[email protected]

 

 

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen