Ekte evolusjon

Lamborghini sover ikke i timen. Når de ikke lager nye biler, så bedrer de eksisterende modeller. Et av resultatene av dette er Gallardo Superlegera.

Publisert Oppdatert

LAMBORGHINI: SE BILDENE
ALLE GENÈVE-NYHETENE

Du skal være modig for å flikke på en Gallardo, men så lenge det er Lamborghini som gjør det selv, så er det greit.

Denne gangen har de foredlet den raske doningen til å bli ennå raskere.

Effekt
Det hele dreier seg selvsagt om krefter, samt hvilke vekt disse kreftene skal forflytte. Maskinen i Superleggera er den velkjente 5-literen de normalt bruker, eller 4.961 ccm, dersom vi skal være pinlig nøyaktig. Den ellers så spreke maskinen er nå skremt opp med ytterligere 10 hestekrefter, og yter dermed 530hk ved 8000 o/min. Mesteparten av kreftene er hentet ved å modifisere luftstrømmen inn og ut, altså innsug og eksosens utløp. Noe av dette er igjen hentet ved endring i motorstyringen.

Vekt
Et neste element er vekten. For å la de eksisterende kreftene få jobbe så lett som mulig, så er bilens vekt redusert. Det er ikke lett å redusere vekt på en allerede lett bil, men Gallardo sin opprinnelige vekt på 1430 kg er nå redusert med 100 kg, altså ned til 1330. Dette er gjort ved blant annet benytte karbon og et gjennomsiktig plastmateriale i motordekselet. Det samme med en del viktige detaljer som påvirker luftmotstanden. Deretter er en del glass byttet med polykarbonat, eller plast om du vil. Setene har også gått gjennom en endring ved å få skall i karbonfiber. Alt i alt er altså 100kg fjernet.

Resultatet av vektlettingen, og de ekstra kreftene, er at bilen akselererer til 100 km/t 0,2 sekunder raskere enn før. Nå er det 3,8 sekunder som er det gjeldende tallet.

Tilbehør
Dersom du ønsker å bestille en slik Superleggera, så må du stå på. Bilen kan bestilles fra nå i mars, men er å få i et lavere antall enn en standard Gallardo. Bilen er å få i fire forskjellige farger, i tilfelle du ikke liker den grå, som på bildene. Av tilbehør kan du velge CD-veksler, ryggekamera, en vinge bak, et karbonsett til interiøret, pluss firepunkts setebelter. Det må en skikkelig sportsbil ha. Så, hva venter du på? Legg inn ordre, reis og hent bilen, og ring oss i Vi Menn så vi får en prøvetur.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen