Ekstrem Mercedes

Brabus har lekt seg litt med utseendet og motoren på den sprekeste utgaven av Mercedes-Benz M-Klasse. Resultatet er heftig.

Er ikke en ML 63 AMG aggressiv nok for deg? Brabus gjør noe med det.
Er ikke en ML 63 AMG aggressiv nok for deg? Brabus gjør noe med det.
Publisert Oppdatert

Se bildene: Brabus Widestar

En Mercedes-Benz ML 63 AMG er en ordentlig heftig bil. Den 6,2 liter store V8´en yter 510 hk og 630 Nm, og er nok til å sende drøye 2,2 tonn bil til hundre km/t på fem sekunder. Toppfarten er som vanlig begrenset til 250 km/t, og som vi tidligere har skrevet i Vi Menn: bilen går som et uvær, med fantastisk akselerasjon og fantastisk lyd. Litt verre er det imidlertid i svinger; bilen er aller best rett fram.

Fire centimeter bredere
Om du har blåst av drøye to millioner kroner på en ML 63 AMG, men synes den fortsatt er litt i tammeste laget, finnes det naturligvis hjelp å få. Mercedes-Benz-tuneren Brabus har igjen flikket litt på bilen, og laget en variant helt utenom det vanlige.

Brabus Widestar er navnet på det vi ser her. Den nye støtfangeren foran er både dypere og åpnere enn standardfangeren, og har fått fire runde ekstralys. Sammen med skjermbredderne gjør den bilen fire centimeter bredere enn originalen. Karosseribreddingen fortsetter også bak, der en dyp støtfanger med integrert diffuser og plass til to doble eksosutblås er på plass. I tillegg har bilen fått nye sideskjørt og beskyttelsesplater på nedre del av dørene.

Voldsomme hjul og eksplosiv kraft
Tuneren har også flikket litt på kjøreegenskapene. ML´en har fått bredere sporvidde, og med de enorme, spesiallagde 11x23-tommerne skodd med 315/25-dekk rundt om burde veigrepet være sikret. Brabus´ styremodul for luftfjæringen legger bilen tre centimeter nærmere bakken, noe som også skal bidra til en mer sportslig kjøreopplevelse.

Motoren har også fått sitt. Tunerens såkalte B 63 S-sett består av et åpnere luftfilter, nye katalysatorer og ny motorstyring. Dette gir en effektøkning fra de allerede hyggelige 510 hk til 550 hk, og dreiemomentet økes med 20 Nm til 650 Nm. Dette gjør at 0-100-sprinten går på 4,9 sekunder, og siden toppfartssperra er borte akselererer bilen til 275 km/t.

Bremser i gigantstørrelse
Brabus har i tillegg gitt bilen nye bremser i stor dimensjon - skivene foran er 380 ganger 36 millimeter store og klemmes av tolvstemplede kalippere, mens de bak er på 355 x 28 millimeter og har seksstemplede kalippere. Innvendig har tuneren pyntet opp med litt ekstra rustfritt stål, et nytt ratt, og en helt ny skinninnredning. Du kan også spesifisere nye overflater og nye farger hvor du måtte ønske.

Det meste av det som er beskrevet her er også tilgjengelig til de øvrige M-Klasse-modellene.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning