Eksklusiv rallybil

Prislappen er drøy, men det er motoren også. Her er Aston Martins rallybil med 420 hk.

Austin Martin

Austin Martin

Publisert Oppdatert

Aston Martin Rally GT:
Aston Martin har hatt suksess med å la britiske Prodrive drifte racingteamet sitt. Nå har Prodrive laget en rallyversjon av V8 Vantage, og bilene skal selges til kunder.

Her i landet kjenner vi kanskje Prodrive best som de som drifter Subarus, og dermed også Petter Solbergs, WRC-rallybiler. Men de driver også med mye annet, og de er Aston Martins samarbeidspartner i Aston Martin Racing.

Aston Martin har hatt stor suksess med DBR9-racerbilene, og nå har Prodrive og Aston Martin tatt dette samarbeidet et hakk videre.

Klar for løp
Rally GT er basert på en V8 Vantage, men den er ganske langt unna en standardbil. Med en rekke biter fra DBR9-racerbilene, og en del oppgraderinger de har gjort etter erfaringer fra noen løp i det franske rallymesterskapet, skal Rally GT være klar for rallyløp i N-GT-klassen. Dermed kan du for eksempel kjøre nasjonale mesterskap i Frankrike eller Belgia.

Ut med tepper, inn med bur
Rallybilen bruker standardbilens chassis. Innvendig har de naturligvis fjernet alt som heter støydemping og tepper, seter og stereoanlegg, og Prodrive har montert inn sitt egenutviklede helbur av sikkerhetsmessige og strukturelt oppstivende årsaker. Motoren er det de kaller "nært beslektet" med originalmotoren; den 4,3 liter store V8´en er blitt gjort mer fleksibel og mer responsiv for å passe i en rallybil.

Mer effekt
Originalens 385 hk er økt til om lag 420 hk. Du kan få bilen med standardbilens girkasse, mens en kortsteget, sekstrinns dogbox er tilgjengelig. Bilen har i tillegg fått nye fjærer og justerbare støtdempere.

Mot slutten av året skal Prodrive selge Rally GT til velbeslåtte kunder. For det koster sitt: den blir garantert ikke billigere enn standardbilens basispris på 105 000 euro.

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning