Dunder-diesel

En BMW 535d er i utgangspunktet en ordentlig sprek bil. Tyske Hamann tar den et par hakk videre på moroskalaen.

Publisert Oppdatert

SE BILEN HER
SE ALLE VÅRE BILGALLERIER

Som den faste Vi Menn-leser helt sikkert har oppdaget, har vi stor sans for BMW 535d. Den tre liter store dieselmotoren gir 272 hk og 560 Nm, og har herlig trøkk over hele registeret.

350 hk og fritt fram
Den tyske BMW-tuneren Hamann har flikket litt på motoren, og leverer flere trimpakker til bilen. Det første hakket er 319 hk og 630 Nm, nok til å sende bilen fra stillestående til 100 km/t på 5,9 sekunder (originalbilen gjør det på 6,5 sekunder), og siden BMWs politisk korrekt satte fartssperre er opphevet akselererer Hamanns versjon til 267 km/t.

I det Hamann kaller sportsversjonen, får dieselmotoren 350 hk og 660 Nm. 0-100-tiden kuttes med ytterligere et tidels sekund, og toppfarten økes til 276 km/t.

Trim til de fleste
Tuneren har i tillegg trimming til 520d, 525d (30 hk og 40 Nm ekstra) og 530d (37 hk og 60 Nm ekstra. I den bensindrevne 525i øker de motorvolumet til 3,3 liter, med 286 hk og 355 Nm som resultat. Motoren i 530i forstørres på samme måte med de samme effekttallene som resultat, og om du leverer inn en 545i kan du få tilbake en med 5,2-liters motor, 412 hk og 550 Nm.

Hamann har i tillegg gitt bilen sin egen stylingpakke, som bygges på den tilgjengelige, originale M-pakken fra BMW. Den dypere fronten skal virke positiv på aerodynamikken, og skal redusere løftekrefter i fart. De nye sideskjørtene gir en mer spenstig profil og legger bilen nærmere bakken, og diffuseren i den nye støtfangeren bak skal også være med på å redusere løftekreftene så høyhastighetskjøring skal være trygt.

Heftig gummi
Ut av hekken stikker Hamanns to doble eksosutblås, og et sett nye sidespeil er på plass. Bilen har fått et senkesett som legger den 40 millimeter nærmere bakken foran og 20 millimeter nærmere bak, og med Hamanns egne 20-tommere skodd med 255/30-dekk foran og 295/25-dekk bak ser det jo ganske så gromt ut.

Innvendig gir Hamann deg det du vil ha. Hva med å bytte ut alle panelene i instrument med noen i karbonfiber? Og hva med å bytte ut pedaler og fotstøtte, håndbrekk-håndtak og girspaktopp med noe i aluminium? Flere nye ratt er tilgjengelig, og Hamann trekker i tillegg om hele interiøret til skinn i ønsket kvalitet og farge om du vil. Digre multimedieanlegg med Playstation ferdig tilkoblet er også blant det som står på lista over muligheter.

Besøk Hamann på www.hamann-motorsport.de for å se mer.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen