Paris: Inntrykkene

Duften av Paris

Det startet nærmest som en spøk. Men vår utsendte endte med å snuse seg gjennom bilutstillingen i Paris. Det luktet ikke bare blomster.

Toyota Aurius
Toyota Aurius
Publisert Oppdatert

Kvelden før utstillingen, sammen med norske kolleger. Diskusjonen går om nytten av faktisk å være her, tilstede i messehallene, i stedet for å laste ned informasjonen direkte fra nettet. Digitale signaler er jo langt raskere enn de fleste journalistbein, om de så løper fra stand til stand.

- Det er noe spesielt å kunne ta og føle på, hevder en av de mer forfinede rundt bordet. - kjenne på dørene; vekten, lyden; kjenne på kvaliteten i interiøret; alle luktene, fortsatte han med et nesten salig utrykk i øynene.

- Hvilke lukter? Lukten av plast?, kom det kontant fra den mer jordnære siden av bordet.

Skjerpede sanser
Så undertegnede entrer årets utstilling med skjerpede sanser. Og ja, det er en spesiell duft på bilutstillinger. Plast, kanskje, men jeg synes også jeg kjenner snev av litt eksos og uforbrent bensin i messelokalet på morgenkvisten. Alle bilene ble nok ikke trillet inn. Om han som kjørte R8'en på plass på Audi-standen ga litt gass, er det også fullt forståelig.

Den lukten som gjerne kalles "plast" er vel helst en miks av diverse løsemidler, her akkompagnert av lim og maling. Jeg tør vedde på at de som har rigget messen har jobbet hele natten, og at det siste strøket knapt er tørt når jeg kommer ruslende. Utover dagen dempes duften av kunststoffer og løsemidler, den trykkende osen av menneskemengde tar over.

Duften av suksess
Men å ta og føle på, ja, det har absolutt sin misjon. Ford Mondeo kunne jeg for eksempel lese om her på Vi Menn online lenge før utstillingen. "Fin Ford" tenkte jeg da, uten å reflektere noe videre.

Nå, når jeg setter meg inn og opplever en førerplass som må være "all time high" for Ford; når jeg går rundt og kikker på lekre detaljer som knekken i D-stolpen, luftinntakene, lyktene - og ikke minst de veldige bremsene, de er jo av Porsche-format! - vekker den lyster i meg. Lysten til å stifte familie.

For med en bil som dette er ikke lenger stasjonsvogntilværelsen noe skrekkscenario, selv for en til nå ihuga ungkar og kjøremann. (For ordens skyld: Utstillings-Mondeoen er et konsept. Produksjonsbilen blir riktignok svært lik denne, men så store bremser får den ikke, i alle fall ikke med 1,6 liters bensinmotor).

Om den dufter noe, må det være duften av suksess. Ford har lenge laget fine kjøremaskiner, men i en innpakning som vil det trolig gå opp for flere at det gamle folkemerket er alt annet enn kjedelig.

Viktige norgesbiler
Suksesseimen lå også tung over Toyota-standen, det er slett ikke bare i Norge de gjør det bra. Om den gull-lakerte konseptbilen Aurius (som er et ordspill på gull), tyder på at suksessen er i ferd med å bikke over i selvtilfredshet, skal vi la forbli uskrevet. Gull og glitter er jo noe asiater tradisjonelt har hatt en forkjærlighet for.

Uansett, konseptbilen gir en god indikasjon på hvordan neste generasjon Corolla blir, en bil som neppe blir et sjeldent syn på norske veier. Den lanseres allerede til vinteren.

I løpet av første kvartal 2007 kommer også nye Mitsubishi Outlander til Norge. Ett hakk større (nå kan den også leveres som syvseter), to hakk mer elegant, og med et mer påkostet interiør, gjør også den til en potensiell norgesvinner. Undertegnede fikk i alle fall en god følelse ved direktekontakten med konseptbilen. Om det er like god lærlukt i produksjonsmodellen er derimot noe usikkert.

I rekken av viktige folkebilder føyer også nye Honda CR-V seg. Og denne er 100% ferdig, ikke "liksomferdig" som de tidligere omtalte. Noen har reagert på det nye utseendet etter å ha sette de første bildene, men den virker mer harmonisk i levende live. Ikke minst er interiøret er stort løft i forhold til forgjengeren.

Stinkbomber
På min snuserunde gjennom messehallene gikk jeg også på noen sygge smeller. Suzuki Splash, for eksepel. Et snasent lite konsept, for all del - formessig lover den godt for de kommende småbilene fra Suzuki. Men gud bedre for ei limlukt! Ble prototypen ferdig helt i siste liten, eller måtte de kanskje lime fast speedometeret med Aralditt i dag tidlig?

Den verste var likevel SsangYong Actyon. Jeg rygger nesten idet jeg setter med inn, det river i nesa. Er det ikke & jo, sprit, og & brekningsmiddel? Ja, det lukter faktisk rødsprit i bilen. La oss endelig håpe at de måtte vaske bort noe i siste liten. For dette er en produksjonsmodell, ingen spesialbygget konseptbil &

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen