Detroits største nyhet

Det finnes en bil de fleste har oversett i Detroit, ennå den er den største bilen som lanseres.

Publisert Oppdatert

ALLE NYHETENE FRA DETROIT

Man kan selvfølgelig undres over at det er mulig å overse en bil som har lengre akselavstand enn hva som er lengden på en normal bil. Og når den nylanserte har en totallengde på nesten 6,2 meter, så er mystikken ennå større. Hjulene er i dimensjon 275/45 R20, men ser ut som 15-tommere på en Golf. Men denne veier like mye som tre Golf'er, nesten, med sine 2,9 tonn. Bilen jeg snakker om er selvfølgelig Maybach 62, som hadde verdenslansering i Detroit.

En klasse for seg
Når vi vet dimensjonene, så kan man lett bli overrasket på nytt, dersom man ser på ytelsene. Under huven sitter det en 12-sylindret 5,5-liter på 612hk. Dreiemomentet, som kanskje er det viktigste på en slik bil, når de avsindige 1000Nm fra 2000 omdreininger. Dette er nok til å flytte brakka fra 0-100 på 5,2 sekunder, og jeg tør ikke tenke på mellomakselerasjonene. Toppfarten er selvfølgelig avgrenset til de avtalte 250 km/t.

En "Spesial"
Det finnes også en ordinær Maybach 62, uten S'en i navnet. Denne S'en står for Spesial, og har fått elementer som skal være montert etter ønsker fra kundene. Men jeg må si jeg lurer litt på hvem disse kundene er. Dagens forretningstopper har som regel et jordnært forhold til virkeligheten, og er like mye opptatt av å vise til moderasjon, så å sette seg selv på et høyt strå. Tror for eksempel noen at Bill Gates triller rundt i en sådan? Nei! Han rusler rundt i ustrøket skjorte mens han er på sightseeing med sønnen sin på Boeing-fabrikken i Seattle. Der sitter han i samme bussen som Jørgen Hattemaker, hvilket er selvopplevd. Kanskje Ingvar Kamprad i Ikea har en sådan? Nei, han kjører en Volvo 240 fra 80-tallet.

Dette er nok mer en bil for dem som skal sette pris på sine gjester, og hva er vel bedre enn å bli hentet av forretningskolleger i en Maybach 62S på flyplassen? Ikke mye.

Full luksus
Eksteriøret i bilen er selvfølgelig mer enn flott nok, men det er først når man kommer på innsiden at det oser. Hele interiøret er håndlaget, og det er vel unødvendig å si at det er skinn, pianolakk, og krom i det aller meste. Nå er det også hentet inn detaljer i karbonfiber, med et uendelig antall lag klarlakk for utseendet sin del. Liggeseter er en selvfølge, elektrisk styrt så klart. I en bil som dette sitter det verdifulle mennesker, og sikkerheten er ekstra godt tatt vare på. Ikke bare med tanke på pansring, men aktive sikkerhetsdetaljer i tilfelle man skulle bli involvert i et trafikkuhell.

Spesialbestilles
Av hjelpemidler som skal øke komforten finner du selvfølgelig et DVD-anlegg, CD-veksler, to telefonsystemer, kjøleskap, egne koppholdere beregnet for champagneglass, pluss mye mer.

Dersom det er utstyr i Maybach'en du ikke finner på listen, så er en Maybach et håndlaget produkt. Derfor kan du i grunnen bare spesifisere hva du ønsker, og de monterer det inn. Noen eksakte priser finnes derfor ikke, og det blir bare spekulasjoner. En vanlig menigmann må nok likevel regne med at bilen koster en normal årslønn - for hele slekta.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen