SMÅTT FRA MC-VERDENEN:

De spennende 2007-modellene

Selv om det fremdeles er en stund til det store ”oktoberslippet” i Köln, begynner 2007-modellene så smått å materialisere seg.

44e1cb1b6b44c.jpg
44e1cb1b6b44c.jpg
Publisert Oppdatert

I begynnelsen av juli viste Yamaha fram sin første store 07-nyhet. Eller forresten: Stor er vel kanskje å ta hardt i. Vi snakker nemlig om XVS 1300 Midnight Star -Yamahas nye satsning i cruiserklassen.

I dette segmentet er det som kjent kubikkinflasjonen som rår, og i et slik perspektiv er en 1300-kubikker nærmest for mellomklassesykkel å regne. Hvorom allting er: 1300 Midnight Starer kreert etter samme visuelle oppskrift som XVS 1900 -Yamahas "Star"-flaggskip.

Det som imidlertid gjør 1300 veldig interessant, er den nyutviklede V-twin-motoren. I alle år har Yamaha kjørt hardt på at cruisermotorene skal ha luftavkjøling. Med lanseringen av XVS 1300 kryper de til korset og putter på en radiator. Som seg hør og bør på en cruiser er sylinderne fremdeles prydet med kjøleribber, men de er mest til pynt. Årsaken ligger i et behov for å møte stadig strengere støy- og avgasskrav, og da er det vannavkjøling som gjelder.

Vi har imidlertid hørt rykter om at 1300-motoren også vil bli å finne i mer sportslig materiell etterhvert. Ryktene underbygges av det faktum at den har elektronisk drivstoffinnsprøytning, fireventilerte topplokk og svært kort slaglengde. På bakgrunn av det er vi faktisk overbevist om at Yamaha vil nyttiggjøre seg den nye motoren i andre modeller. Innerst inne, håper vi på en stor reiseenduro...

Ikke uventet presenterer BMW en naken roadster, basert på den potente 1200-boxeren. R 1200R ble vist fram under et større arrangement i München tidlig i juli, og den kompletterer tyskernes boxerutvalg. Det som gjør modellen spesielt interessant, er et nytt traction-system som tilbys som ekstrautstyr. Det computerstyrte systemet, som forhindrer at bakhjulet spinner ukontrollert under gasspådrag, vil etter hvert bli tilgjengelig på flere BMW-modeller.

På R 1200R presenteres også en ny generasjon integrerte ABS-bremser. I motsetning til de servoassistertebremsene som tilbys på de fleste av dagens BMW-modeller, er dette et rent hydraulisk system - uten servoforsterkning.

BMW hevder selv at bremsene gir en mer direkte følelse og at de ikke fordrer noen form for tilvenning. Vi som aldri har vent oss til BMWs servobremser og betrakter dem som helt unødvendig på motorsykler - hvilket vi ved gjentatte anledninger har gitt uttrykk for - holder oss selvsagt for gode til å avgi syrlige kommentarer i sakens anledning.

Vi konstaterer bare at R 1200R stiller med109 hester og en vekt på under 200 kg. En spennende roadster som vi virkelig ser fram til å prøve.

 [email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen