Carlsson CK60:

CL til det ypperste

Mercedes-Benz´ luksuscoupé CL-klasse er ikke akkurat en gammel bil. Men Carlsson har allerede laget sin variant av bilen.

Publisert Oppdatert

Det er ikke lenge siden Mercedes-Benz lanserte den store luksuscoupéen CL-Klasse. Men den tyske Mercedes-Benz-tuneren Carlsson har allerede laget sin CL, naturligvis med basis i den foreløpige toppmodellen CL 600.

600 hk og 1024 Nm
V12´en i Carlsson CK60 har fått økt effekten fra standardmodellens hyggelige 517 hk til 600 hk. Dreiemomentet er heftige 1024 Nm, og dette gjør at den tunge bilen akselererer fra stillestående til 100 km/t på 4,4 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 320 km/t, på grunn av mangel på dekk som tåler mer.

- CK60-motorombyggingen gir mer enn nok effekt og dreiemoment i alle tenkelige situasjoner, sier Carlsson-folket i pressemeldingen. Det må vel være et av dagens store underdrivelser.

Enorme, men lette hjul
CL´en har fått enorme hjul - 21-tommere skodd med 255/30-dekk foran og 285/30-dekk bak. Såpass store hjul veier jo en god del, noe som er en ulempe for kjøreegenskaper og komfort. Men Carlsson har utviklet sine egne felger, og hevder at disse er svært lette. Et sett lette 20-tommere er for øvrig også tilgjengelig.

Selv om CL´en er en mektig bil i utgangspunktet, har Carlsson flikket litt her og der. De har gitt den en komplett stylingpakke de hevder bidrar positivt til de aerodynamiske egenskapene, med integrert diffuser foran, og en hekkspoiler som skal hjelpe til med å holde bilen stabil i høy fart.

Kaldere og lavere
Grillen er åpnere, noe som jo ser friskt ut samtidig som den slipper gjennom mer kjølende luft til radiatorer og motor.

Tuneren har tilpasset sin egenutviklede understells-styreboks til bilen; C-Tronic-boksen overstyrer fabrikkens innstillinger og legger i utgangspunktet bilen 30 millimeter nærmere bakken. Høyden og stivheten på understellet tilpasser seg automatisk etter underlag og kjørestil, noe som skal sørge for at kombinasjonen sportslighet og komfort blir opprettholdt på best mulig vis.

Mye interiørgodis
Også innvendig i luksuscoupéen har de gjort endringer. Setene er trukket om i fineste skinn og alcantara, dørene har fått nye skinntrekk, og et mer gripevennlig ratt - der du kan velge mellom skinn, skinn og alcantara, eller skinn og treverk - avrunder det hele.

For mer info kan du besøke Carlsson på www.carlsson.de.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen