Citroën C-Métisse:

Citroëns Paris-spesial

Citroën frister hjemmepublikum med et særegent luksuskonsept med framtidsvyer.

Citroën C-Métisse
Citroën C-Métisse
Publisert Oppdatert

C-Métisse er en firedørs, fireseters coupé fullstappet av høyteknologisk moro. Under panseret har den konsernets V6-diesel på 208 hk som driver forhjulene, og to elmotorer på 400 Nm og 20 hk er montert i og driver hvert sitt bakhjul. Den store bilen skal gjøre 0-100 km/t på 6,2 sekunder, toppfarten skal være 250 km/t, samtidig som forbruket er lavt og CO2-utslippet relativt pene 174 gram per kilometer.

Den brede, langstrakte og lave bilen er utstyrt med vingedører, og som vi ser er bakdørene hengslet i bakkant. Den har heller ingen B-stolpe. Dette gir enkel inngang, samtidig som det jo ser ganske så heftig ut. Karosseriet er i all hovedsak laget i karbonfiber, og hjelper til med å holde hybridens vekt på lave 1400 kg.

Bare en drøm?
Bak rattet kan du hygge deg med det meste av moderne teknologi, samtidig som justerbart ratt og pedalboks gjør at du skal finne den optimale kjøreposisjonen. Progressive LED-frontlys tilpasser seg lyset, kjøringen og veien rundt deg, og sørger for å lyse opp der det trengs.

Citroën mangler jo en sportslig toppmodell, og kanskje C-Métisse kan være en forsmak på noe slikt? Og selv om mye av teknologien som brukes her er framtidsrettet, er det egentlig ikke noe i veien for at det kan settes i produksjon om kort tid&

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen