CITROËN C4 PICASSO:

Citroëns nye for familien

Citroën viser oss nå sin nye familiefrakter C4 Picasso. Den kompakte sjuseteren viser friske former og artige løsninger.

44d26394ec4d8.jpg
44d26394ec4d8.jpg
Publisert Oppdatert

Citroën C4 Picasso følger opp den franske produsentensfriske designretning, med et kraftfullt frontparti og langstraktelinjer. En stor frontrute som går over i taket gir et lystinteriør, samtidig som det gir godt utsyn for de i bilen.

Mye glass, god sikt

Citroën gjør også et poeng av at C4 Picassohar smale A-stolper og store vindusflater på siderutene, noe som joer svært positivt med tanke på sikt og den sikkerheten dettemedfører.


Også bakover preges bilen av store vindusflater, og et digertglasstak (1,04 kvadratmeter stort, om du lurte) gir lys ogsåbakover i coupéen. Om kvelden blir interiøret opplyst av en drøssmed lyskilder - blant annet tennes lys i oppbevaringslommenei fordørene automatisk når hånden nærmer seg.

God innvendig plass

Dashbordet er ryddig og oversiktig, og sidenC4 Picasso ikke har noen midtkonsoll (girbetjeningen av denelektronisk styrte, manuelle sekstrinnskassen skjer fra rattet) erdet også mye plass foran i bilen. Dette har også gitt plass tilstore oppbevaringsrom i dashbordet.

Den 4,59 meter lange, 1,83 meter brede og 1,66 meter høye bilenskal ha masser av innvendig plass, til alle sju om bord. Den andreseteraden består av tre identiske seter, og Citroën hevder at deter bedre plass for beina her enn i noen annen kompakt-MPV.

Senker hekken ved behov

Bagasjerommet skal også være størst iklassen; med tredje seterad nedfelt i gulvet har du 576 liter åfylle. Bakruta kan åpnes separat om du bare skal slenge inn en bag,og om du trenger en ordentlig, flat danseplass kan du selvsagtlegge ned alle setene. En god detalj her, er at Citroën har gittden en seteløsning der du slipper å plukke av nakkestøttene for åfelle ned setene. Nedfellingsjobben skal være enkel, det samme skaloperasjonen som gir adgang til den bakerste seteraden være.

C4 Picasso har hydraulisk fjæring på bakakselen, noe som påtradisjonelt Citroën-vis hever komforten i forhold tilkonvensjonelle fjærer. Dette gjør også at bilen har konstantbakkeklaring uansett last, og at du kan heve og senke hekken frabagasjerommet ved behov.

Norgesvennlige motorer

Firesoners klimaanlegg, duftpatronen vikjenner fra C4, integrert DVD-spiller med skjermer i nakkestøttene,automatisk håndbrekk og et parkeringshjelper-system er blanttingene på standard- og ekstrautstyrslista.

C4 Picasso kommer hit i oktober, og du kan velge mellom en1,8-liters bensinmotor på 125 hk (denne dog med manuell girkasse),en toliters bensinmotor på 143 hk, en 1,6-liters diesel på 110 hkog en 138-hesters diesel-toliter under panseret.

Kompakt-MPV´en Xsara Picasso skal for øvrig videreføres i dagensform - Citroën mener det er rom for både denne, C4 Picasso ogC8 i programmet.

 

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen