9FF CAYMAN CR42:

Cayman S på steroider

Porsche-tuneren 9ff har blant annet bygget det som i begynnelsen av fjoråret var verdens raskeste bil. Nå har de bearbeidet en Cayman S

Publisert Oppdatert

I fjor satte tyske 9ff en ny verdensrekord i hastighet på den italienske Nardo-høyhastighetsbanen; en 996-Porsche GT2 tunet til 840 hk og 880 Nm oppnådde 388 km/t.

Nå har tyskerne meldt seg på i Cayman-tuner-klubben, og bygget en variant som også må kunne kalles ordentlig heftig.

Styling i karbon

9ff Cayman CR42 har fått en ny frontfanger som skal produsere downforce, i tillegg til at den har større og mer aerodynamisk formede luftinntak. En diffuser bak skal også bidra positivt til aerodynamikken i høye hastigheter, og har åpninger for 9ffs nykonstruerte eksosanlegg. En ny hekkvinge bidrar også til økt stabilitet i høy fart. Alle disse bitene er laget i karbonfiber, for lav vekt og høy styrke.

De særegne felgene skal både være aerodynamisk optimaliserte, gi god kjøling til bremsene, og senterbolt gjør at hjulskift går raskt. 9ff forteller også at de er svært lette.

Justerbart under

Justerbart understell legger Cayman´en nærmere bakken, og skal gi enda mer sportslige kjøreegenskaper. Digre bremser (380 millimeter store skiver foran og 300 millimeter store bak, klemt av henholdsvis åttestemplede og firestemplede kalippere) med stålomspunnede bremseslanger sørger for bedre bitt om du må stoppe.

420 hk!

Men bilens hjerte ligger mer eller mindre skjult; standard-boxersekseren på 3,4 liter og 295 hk er byttet ut med en på 4,1 liter. Volumøkningen, nye kamaksler, større innsugs- og eksosmanifolder, en modifisert katalysatorm, et sportseksosanlegg og oppgradering av motorstyringen er noe av det som gjør maskinen heftig.

For heftig er den: 420 hk ved 7450 o/min og 435 Nm ved 6420 o/min - og over 400 Nm mellom 4500 og 7500 o/min - gjør at Cayman´en sprinter til hundre på 4,4 sekunder, og den når 200 km/t på snaue 15 sekunder. For å få kreftene effektiv ned i bakken har 9ff også utstyrt bilen med en diffbrems, og et nytt svinghjul skal blant annet sørge for en herlig motorrespons.

Dobbel pris, pluss

Alle oppgraderingsbitene er tilgjengelig enkeltvis. Det finnes også mildere motortuning å få kjøpt hos 9ff; fra en enkel chip til det vi skriver om her. Og om du vil ha en komplett 9ff Cayman CR-42, har den en utsalgspris på 129 000 euro i Tyskland, eller rundt en million kroner før avgifter skal betales. Dette betyr drøyt det dobbelte Porsche krever for en vanlig Cayman S

Sjekk ut www.9ff.de for mer.

 

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen