C på Carlsson-vis

Mercedes-Benz-tuneren Carlsson måtte selvsagt gjøre noe ekstra ut av den nye C-Klasse.

De nye sideskjørtene gir bilen et tøffere utseende, legger den nærmere bakken, og skal bidra positivt til luftstrømmenes ferd.
De nye sideskjørtene gir bilen et tøffere utseende, legger den nærmere bakken, og skal bidra positivt til luftstrømmenes ferd.
Publisert Oppdatert

Carlsson C-klasse: Se bildene
Mer: Råsprek luksuscoupé

Vi Menns bilengasjerte lesere kjenner godt til tyske Carlsson. Mercedes-Benz-tuneren har mange gromme biler på samvittigheten, og det kom ikke akkurat som noen overraskelse at de ville gjøre noe med den nye C-Klasse.

Diskret oppgradering
Stylingsettet er laget for å være diskret, men samtidig gjøre bilen til noe annet enn det som kommer ut fra fabrikken. Den nye fronten gir bilen et sintere uttrykk, og de dype sideskjørtene står i stil til frontens nedre del. Støtfangeren bak har en integrert diffuser, og sammen med en liten hekkvinge skal alt dette bidra til forbedret aerodynamikk.

Det komplette settet inneholder også en ny, høyglanspolert grill og et lyktesett til støtfangeren. Carlsson kjører racing med Mercedes-Benz, og de sier at stylingsettet er blitt til gjennom erfaringer i motorsport. Det er laget i kraftige materialer, og passformen skal være svært god.

Snill kraftøkning
Carlsson driver også med trimming, og til 3,5-literen i C 350 bruker de det samme trimsettet de har utviklet til sine langløpsracingbiler. Effektøkningen er ikke voldsom, men tuneren forteller at de har gjort det slik for at ting skal holde lenge.

C 350 får effekten økt fra standardbilens 272 til 295 hk, mens dreiemomentet økes fra 350 til 385 Nm. Dette gjør at bilen når 270 km/t, og 100 km/t nås på seks blank. Samtidig skal det økte dreiemomentet over et større område gjøre bilen mer fleksibel og lettkjørt - og med nytt luftfilter og et åpnere eksosanlegg med fire ovale endestusser skal også lyden være snasen.

Innstegsmodellen C 180K kan trimmes fra de originale 156 hk og 230 Nm til 168 hk og 270 Nm, og C 200K trimmes fra 184 hk og 250 Nm til 207 hk og 280 Nm. I tillegg gir de dieselmodellene rundt tjue prosent mer effekt og dreiemoment, samtidig som justeringene skal redusere utslipp av CO2 og NOx.

Utviklet på Ringen
Mer kraft gjør det morsommere å dra på litt, og Carlsson tilbyr sportsfjærer som er utviklet med utallige runder med racing og testing på Nürburgring som bakgrunn. Tunerens egne felger passer fint inn; bilen vi ser her ruller på 8.5x19-tommers felger med 225/35-dekk foran, og 10x19-tommers felger skodd med 255/30-dekk bak.

Også innvendig kan du få lov til å svi av noen kroner. Carlsson sier at de omdanner C-Klasse til en liten S-Klasse, ved bruk av dyre og fine materialer etter kundens eget ønske.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning