Brabus SV12 S Biturbo Roadster

Brabus SV12 S Biturbo Roadster

Vi blir aldri lei slike ”verdens sprekeste” og ”verdens raskeste”-saker. Det ser det ikke ut til at Brabus blir heller; nå har de igjen bygget en rekordbil.

Brabus SV12 S Biturbo Roadster
Brabus SV12 S Biturbo Roadster
Publisert Oppdatert
Brabus SV12 S Biturbo Roadster
Brabus SV12 S Biturbo Roadster

Gromt utgangspunkt

Med basis i en Mercedes-Benz SL 600 har de bygget det de kaller Brabus SV12 S Biturbo Roadster. Den 5,5 liter store, twinturbomatede V12´en yter i utgangspunktet hyggelige 517 hk ved 5000 o/min og 830 Nm mellom 1900 og 3500 o/min, nok til å sende bilen fra stillestående til 100 km/t på 4,5 sekunder.

Etter Brabus´ behandling er motorvolumet økt til 6,3 liter. Med en rekke andre endringer av det tekniske og av styreenheten for motoren, pluss et nytt turbosystem med to større turboer og mer effektive intercoolere, og et åpnere eksosanlegg oppå det hele, er effekten tatt enda noen skritt videre.

Toppfart: 350 km/t

Brabus´ SL-modell gir heftige 730 hk ved 5100 o/min og 1320 Nm ved 2100 o/min - men dreiemomentet begrenses elektronisk til 1100 Nm for å spare drivverket.

Dette gir drøye 2,1 tonn bil fine fartsressurser: 0-100 km/t går unna på fire blank, 200 km/t nås på 10,9 sekunder, 300 km/t nås på 29,5 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 350 km/t. Heftig nok i en åpen bil!

Brabus hevder at dette gjør SL´en deres til verdens raskeste roadster, og vi har ikke kunnet finne noen grunner til å kverulere på dette.

Skal være snill til daglig

Brabus forteller at endringene på motorene er gjort på en slik måte at de ikke går utover holdbarheten i det lange løp. En såpass heftig trimmet motor kan ha en tendens til å være litt følsom for både det ene og det andre, men tuneren hevder at deres kraftpakke skal være både letthåndterlig og snill å ha med å gjøre. I tillegg er motoren konstruert for å gi så lave utslippsverdier som mulig, og også så lavt forbruk som mulig.

Tuneren har i tillegg gitt bilen et nytt frontparti, som i tillegg til å gjøre at bilen skiller seg fra andre SL´ er bidrar til å redusere løftekreftene i høy fart. Dette bidrar jo til å øke presisjonen og stabiliteten til bilen. De nye sideskjørtene bidrar til å forbedre luftstrømmene mellom hjulene - og i disse er det integrert LED-lamper så du slipper å plante beina i en søledam. Den nye støtfangeren bak har integrert diffuser for å forbedre aerodynamikken ytterligere.

Digre hjul og enorme bremser

Du kan få de hjulene du ønsker; den heftige Brabus-SL´en vi viser her ruller på tunerens egenutviklede felger (9x20-tommer foran, 10,5x20-tommer bak) skodd med henholdsvis 255/30- og 305/25-dekk.

Felgene dekker så vidt over tunerens voldsomme bremser: foran har bilen 375x28 millimeter store ventilerte og hullborrede skiver som klemmes av tolvstemplede kalippere, bak har den 355x28 millimeter store skiver - også disse ventilerte og borrede - med seksstemplede kalippere.

Oppgradert understellsstyring

Bilen har også fått tunerens styreenhet for det elektronisk kontrollerte ABC-understellet. Dette legger bilen 15 millimeter nærmere bakken i standardmodus, samtidig som det justerer bakkeklaring og hardhet etter underlag og kjørestil.

Hva oppgradering av interiøret angår, er dette helt opp til kjøperen. Brabus har sin egen systue, og kan tilby det du måtte ønske av skinn, alcantara og annet.

Mer info finner du på www.brabus.com .

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen