MINITEST: SUZUKI GSF 1200S BANDIT

Bra Bandit

I utlandet, der myndighetene sitter så godt i det at de ikke har behov for å avgiftsbelegge slagvolum, koster ikke en GSF 1200S Bandit stort mer enn en potent 600-kubikker. Her derimot, havner den på nesten 160 000 kroner.

44b7ed55ab674.jpg
44b7ed55ab674.jpg
Publisert Oppdatert

Sammenliknet med andre store nudistmaskinerer ikke det så ille, men det bringer banditten opp på et prisnivåsom gjør den lite tilgjengelig for et bredt publikum. Det er litttragisk, for Bandit kunne hatt en formidabel publikumsappell.

Den er nemlig en ypperlig allrounder. Selv om den bare erutstyrt med halvkåpe, byr den på en komfort som kan konkurrere meddet beste i sportstouringsjangeren. For det første ervindbeskyttelsen bedre og mer effektiv enn det vi er vant til påhalvkåpekledde allroundere. Dessuten er sittestillingen bekvem.Kort avstand mellom sete og styre bidrar også til en lettforoverlent sittestilling med godt grep om sykkelen.

Suzuki har utvilsomt kalibrert Bandit forkomfort. Det merkes på fjæringa, som er myk. Vi opplever ikke atfjæringsoppsettet går ut over landeveisegenskapene, men garvedebanekjørere vil antagelig karakterisere den som bløt - ibegrepets mest usportslige betydning. Likevel hadde vi det riktigfornøyelig da vi jaget spanske småveier i det som på godt norskkalles grisefart. Til tider var underlaget ekstremt ujevnt. Dasatte vi veldig pris på det myke oppsettet. Ujevnhetene bleabsorbert på en effektiv måte, slik at skrotten ikke led overlast.Takket være det brede styret, trengte vi heller ikke å mobiliserealtfor mye krefter for å få den med rundt svingene. I dag finnesdet mer sporty og moderne nudistmaskiner. Likevel synes vi Banditskompromiss mellom komfort og sport står seg godt.

Vi liker Bandit. Den er bekvem, lettkjørt ogden takler sportslige utfordringer. Dessuten har den motor. Visnakker nemlig om en firesylindret rekkemotor på 1175 kubikk. Denluft-/oljekjølte rekkefireren sørget i sin tid for å gi liv tilGSX-R 1100. Datidens R-konge ble nesten beryktet for sitt brutalemoment. I Bandit-innpakning er effekten redusert, men draget erfremdeles hjertelig til stede. Av og til snakker vi om motorer somgjør deg "lang i armene". Bandit-motoren gjør det.Imidlertid skal det bemerkes at den går forholdsvis hardt. Vi vilikke kalle det vibrasjoner, men den harde gangen merkes i sete ogtank.

 Pris/effekt/vekt: 159 900 kr/98 hk/221 kg

+ Sterk motor/fine allroundegenskaper

÷ Norske avgifter

= Allrounder med drag

Suzuki har gjort sitt beste for å skape en god, fornuftigog trivelig allrounder. Det har de klart. Men våre avgiftskåtemyndigheter gjør også sitt beste for at slike sykler skal bliutilgjengelige for folk flest. Det har også de klart -dessverre...

 

[email protected]

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen