MINITEST: OPEL MERIVA OPC

Blåtass

Ta den trausteste Opelen, mal den i forførerisk blått og stapp en 180-hesters turbomotor under panseret. Da får du Meriva OPC.

Publisert Oppdatert

Meriva er høy, kort og smal. Og sånn sett skulle man tro at det ikke var mulig å lage morobil av den. Men så lager gærningene - ja, det er positivt ment - på Opel Performance Center (OPC) denne kjerra. Og da får Meriva det draget som skal til for at vi deler ut litt mer enn hederlig omtale. Dessuten drar den betraktelig oppmerksomhet fra mannen i gata. Eller i butikken. Jeg hadde parkert rett utenfor, og skulle til å betale da mannen bak meg i køen fikk øye på den.

 

- Se på den der 'a`! Merriva OPC (med trykk på den første stavelsen, vi var tross alt i denne bladfykens hjemby, Drammen, red. anm.)! Den har jeg lest mye bra om, utbrøt han, og helt feil tok han slett ikke.

 

Bilen er smal, noe som betyr at Recaro-setene også er nette. Du klatrer inn over setevangene, og sitter støpt - gitt at bakenden ikke er altfor bred. OPC betyr imidlertid ikke at luksusfølelsen stiger noe større i kupeen. En kompis sa det sånn, litt usikker:

 

- Det ser litt billig ut her, ikke sant?

 

Mon det, for moroa ligger ikke i generelle materialvalg. Dashbordet er fortsatt i hardplast og midtkonsollen enkel. Det ser ut som i en standard-Meriva. Det samme kan ikke sies om ratt, pedaler, girspak. Eller skinnsetene for den sakens skyld. Av alt dette oser det kjøreglede lang vei. Som det gjør det med de ytre detaljene - sideskjørt, senking og trapesformet eksostupp. Nei, jeg trenger ikke noe mer her, sa jeg til kompisen - det er dyrt nok som det er. Billigste Meriva koster 184 150 kroner, mens denne tassen kommer på 141 050 kroner ekstra.

 

1,6-literen gir et dreiemoment på 230 Nm mellom 2 200 og 5 500 omdreininger, og maksimale 180 hestekrefter. Kombinert med sekstrinnskassen blir motoren fleksibel, men noe krevende å kjøre pent og pyntelig. Silkemyk giring krever litt tilvenning. Bilen skal også gjøre unna 0-100 km/t på 8,2 sekunder. Det tror vi på, selv om dekkene som satt på bilen ikke ga mulighet til å kvalitetssikre tallet helt i løpet av våre drøye 150 mil på norske vårveier.

 

Fabrikkens oppgitte EU-mix-forbruk på 0,78 liter per mil holdt imidlertid ikke til småinspirert normalkjøring. Vårt gjennomsnitt ble 0,99.

 

Milene fortalte klart at Meriva OPC er stramt satt opp. Da er det også sagt at den lille sjarmøren ikke er spesielt komfortabel på norske vårveier med avsluttende telehiv. Det hopper og spretter, over både små og store dumper. OPC-krabaten er kort sagt ganske stumpete av seg. Men når underlaget er jevnt, er det nesten overraskende hvor mye den 1,6 meter høye og fire meter lange bilen fikser i sving - med den ganske begrensede sporvidden på snaue 1,5 meter. Moro var det så definitivt, og med prislappen på drøye 325 høvdinger er tøffe-Merivaen slett ikke uaktuell for det norske markedet.

 

[email protected]

 

Tekniske data:

Opel Meriva OPC

Motor:

R4, 1598 ccm

Ytelse:

180 hk v/5500 o/min

Dreiemoment:

230 Nm - 2200-5500 o/min

Egenvekt:

1330 kg

Bagasjerom:

350/850/1410 liter

Forbruk, EU-mix:

0,78 l/mil

0-100 km/t (fabrikk):

8,2 sek

Toppfart:

222 km/t

Pris:

325 200 kr

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen