Bil eller båt?

Tyske EDAG har laget en bil som skal friste deg som egentlig vil ha en båt. Den kan rett og slett kalles en maritim automobil.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER
ALLE NYHETER FRA GENÈVE

Bilen er basert på en Mercedes, og er gjort om til en pick-up i det mer luksuriøse segmentet. I og med at bilen er maritim, så må den jo selvfølgelig være hvit. I tillegg har EDAG lagt på et lekkert lag med teak i planet, en teaklist langs siden, og et tynt sjikt med teak på panseret. Nå er det med andre ord ikke bare båten som må pusses til våren.

Kunden bestemmer
Hovedårsaken til at EDAG har laget bilen, er det voksende markedet for biler med egenart. Kundene har pengene, og noen må tilby de. LUV står i utgangspunktet for Luxury Utility Vehicle, og de sikter seg således inn i high-end delen av dette markedet. Det er forståelig, når vi vet hva som er basisen til bilen. Om det er veldig mange som vil kjøre rundt i en maritim bil er vi ikke like sikre på, men målet til EDAG er mer å fortelle at de kan, hvis kunden vil.

Skryter av selvfølger
EDAG skryter på seg at de har trukket kommunikasjonen inn i bilen på en ekstrem måte, med både DVD-spiller, WLAN, UMTS, Word, Outlook og hva det måtte være. Det er bare det, at tar du med deg en relativt grei bærbar PC inn i bilen, så har du alt dette i en hvilken som helst bil. EDAG har bare montert løsningen stasjonært. På et senere tidspunkt skal de implementere denne interaktiviteten i bilen og blant annet legge knapper ut på rattet. Da begynner det å ligne noe.

En kjent partner
For å tilby noe spesielt har EDAG knyttet seg til Brabus når det gjelder drivverket. Bilen har en 6,1liters maskin på 462 hk. 0-100 gjøres unna på rett i overkant av seks sekunder, og toppfarten er på 250 km/t. Det betyr at også understellet har fått en endring. Bremsene består av ventilerte skiver på 380x36 mm, og s12 stemplede kalipere, så burde det være mulig å få stoppet kjerra, uansett hvor fort det går.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen