Audi-coupéen offisiell

Etter en ”glipp” internt hos Audi forsvant bilder av den nye coupéen A5 og morovarianten S5 verden over. Nå er bilen offisiell, og endelig kan vi få den offisielle informasjonen om bilen.

Bilen har fått et overraskende stort bagasjerom.
Bilen har fått et overraskende stort bagasjerom.
Publisert Oppdatert
SE BILDENE HER

Du har helt sikkert sett bildene av Audi A5 og S5 på en rekke nettsteder verden over. Etter det Audis interne folk kaller en stor glipp, ble bilder ment i reklamesammenheng publisert på en offentlig tilgjengelig nettside.

Nå er bilen imidlertid offisiell, og informasjon om bilene er også offentliggjort. A5 og S5 skal vises på den kommende Genève-utstillingen som åpner sine dører for publikum om en drøy uke. Coupéen er basert på plattformen til neste generasjon A4, A6 og A8, og er en lengre bil enn dagens A4.

Ny basis for framtiden
Den nye plattformen byr på en del nye elementer, blant annet er motoren visstnok plassert lengre tilbake enn på dagens Audi-modeller. Dette borger for en mer optimal vektfordeling - samtidig som bilen blir snillere ved et eventuelt sammenstøt med en myk trafikant. Et helt nytt framhjulsoppheng er på plass, styringen er ny og skal gi en mer direkte opplevelse, og bakhjulsopphenget er også en videreutviklet utgave av dagens system.

A5 har fått en tradisjonell coupé-profil, med en del velkjente Audi-elementer. Lang akselavstand og korte overheng foran og bak hører med på en bil som dette, og bilen skal også ha god plass til de fire ombord. Bagasjerommet er også hyggelig til å være i en sporty coupé: med 455 liter du kan fylle burde du klare deg på en lengre tur.

Mye utstyr
Også elementene i interiøret er velkjent fra Audi, men A5 og S5 har fått det i en mer førerorientert utgave enn det vi har sett tidligere. Bilen har godt med utstyr allerede som standard, og du kan regne med at ekstrautstyrlista blir svært omfattende. På denne finner vi ting som LED-lamper foran, tresoners klimaanlegg, et digert glasstak som kan åpnes, ryggekamera, og et digert multimedieanlegg med 14 høyttalere.

Avgiftsvennlig
A5 kommer fin motorrekke ved introduksjonen til sommeren. Innstegsmodellen - som du riktignok må vente på til høsten - har konsernets nye 1,8-liter med turbomating, som gir deg 170 hk å rutte med. 3.2 FSI har en 265-hesters V6, og med denne gjør bilen 0-100-sprinten på 6,1 sekunder.

Den kommer også med to dieselmotorer: 2.7 TDI har en V6 på 190 hk, den sprinter til 100 km/t på 7,6 sekunder, og drikker pene 0,67 liter på mila. Med trelitersdieselen har du 240 hk og 500 Nm du kan nyte, og denne gjør spurten på 5,9 sekunder og drikker 0,72 liter på mila. Altså er sistnevnte kjappere til hundre km/t enn den store bensinvarianten.

De to største motorene leveres med firehjulstrekk, som i A5 i utgangspunktet fordeler 60 prosent av drivkreftene til bakhjulene, mens de mindre trekker på forhjulene. En sekstrinns manuellkasse er standard på alle modellene, mens bensin-sekseren og den minste dieselmotoren kan kombineres med en trinnløs automatgirkasse.

Kraftig topp
Toppmodellen S5 kommer i salg samtidig som de snillere søstrene lanseres. Den byr på et mer sportslig utseende, et mer sportslig interiør, og et mer sportslig oppsatt understell. Under panseret ligger en 4,2-liters V8 på 354 hk og 440 Nm, nok til å sende den firehjulsdrevne bilen til hundre km/t på 5,1 sekunder.

Motoren er matet til en kortsteget, sekstrinns manuellkasse, og Audi lover oss kjøreegenskaper i ypperste klasse. Bilen har også større bremser enn de mindre motoriserte A5-variantene, og for de av dere som vil leke litt på egnet område kan det være greit å vite at ESP-systemet kan deaktiveres i to steg.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen