ATV for veien

ATV-er er generelt ikke spesielt gode å kjøre på veien. KW gjør noe med det - og samtidig blir de tøffere å se på.

Yamaha YFM700 kler også et KW-sett  særlig i kombinasjon med veidekk. KW-settet gjør også at du kan kjøre fortere i svinger, om det er et mål.
Yamaha YFM700 kler også et KW-sett særlig i kombinasjon med veidekk. KW-settet gjør også at du kan kjøre fortere i svinger, om det er et mål.
Publisert Oppdatert

Se bildene her

Firehjulinger, ATV-er, quad´er - kjært barn har mange navn. Her i landet selges de i bøtter og spann, men siden det ikke er så mange steder vi lovlig kan kjøre i terreng, blir de fleste brukt på veien.

Men ATV-er har generelt dårlige kjøreegenskaper på veien: myk fjæring og den lange fjæringsveien gjør at de krenger mye, styringen er ofte ullen, og det høye tyngdepunktet kan gi svært uheldige konsekvenser når det plutselig tar tak i asfalten.

Lavere = tryggere
Understellsleverandøren KW gjør noe med det. De lanserer fjærpakker og coiloversett som strammer opp ATV-en og legger den nærmere bakken.

Fjærsettet skal gi en mer stabil kjøredoning. De todelte fjærene senker ATV-en med opptil sju centimeter. Coiloversettene er justerbare i hardhet og høyde, og gjør at du både kan senke ATV-en mellom fem og tolv centimeter, samtidig som du kan stille inn hvor stramt den skal dempe og hvor raskt den skal skyve demperen ut igjen.

Som på bil
Alle settene leveres i modellspesifikke pakker, og KW lover høy kvalitet og lav vekt på det. Teknologien de bruker er delvis hentet fra racing, og er den samme som brukes på KWs understellspakker til bil.

Settene er dessuten TÜV-godkjente, som gjør at du trygt kan montere de på ATV-en din, vise den på Trafikkstasjonen, og fortsatt ha en gatelegal kjøredoning.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning