MINITEST: YAMAHA FJR 1300A

Attraktiv tourer

FJR 1300 er Yamahas innspill i tursegmentet. De nærmeste konkurrentene er Honda ST 1300 Pan European og BMW K 1200GT. Yamahaen stiller imidlertid med lavere vekt og en mer sportslig utstråling.

44d4f802c720b.jpg
44d4f802c720b.jpg
Publisert Oppdatert

Selv om heller ikke FJR er noen lettvekter,stiller den med sportslige veiegenskaper. Det er i første rekkefjæringa som bidrar til dette. Den takler underlaget med finpresisjon, slik at føreren får en god kjørefølelse. Fothvilerne erriktignok lavt plassert, med den følge at de får asfaltkjenningforholdsvis tidlig. De representerer likevel ikke noe fysisk hinderfor aggressiv svingkjøring. Man trenger heller ikke utøve spesieltstor muskelaktivitet for å få den med rundt svingene. I det heletatt er veiatferden av en art som inspirerer til sportsligaktivitet.

 

img

Fornuftig pris, god komfort og evner langt ut over det å kjøre rett fram, gjør Yamaha FJR 1300 til en attraktiv tursykkel. Kanskje turklassens beste allrounder.

Likevel er det på det bekvemme planet at FJR har sinstyrke. Sittekomforten er svært god, med behagelig posisjonering avstyre og fothvilere. Med et lett trykk på en knapp, heveskåpeglasset til et nivå som reduserer vindpresset til et minimum.Det blir riktignok aldri helt vindstille, men glasset har en formsom gjør at vinden passerer så godt som turbulensfritt forbihjelmen. Passasjeren frister også en tilværelse som trygt kankalles god.

 

Vi har imidlertid våre bemerkninger tilmotoren. Selv om den går mykt, avgir den merkbare vibrasjoner nårman gir gass. Dessuten er den bestykket med et innsprøytningssystemsom har en svært merkbar "av-på"-effekt fra null tillitt gass. Med erfaring fra andre og mer sportslige modeller, vetvi at Yamaha behersker kunsten å lage følsommeinnsprøytningssystem.

 

Vi kan sant å si ikke forstå hvorfor de ikkehar benyttet kompetansen på FJR. Med det samme vi klager, tar viogså med de standardmonterte ABS-bremsene. Effekten er grei, men dekunne godt vært litt mer følsomme.

 

FJR 1300 er verken liten eller lett. Likevelstiller den med sportsegenskaper som hevder seg i klassen. Selv omstyret er høyt og tanken bred, har føreren god fysisk kontakt medsykkelen. Komforten er fullt på høyde med andre tourere.

 

 

Pris/effekt/vekt: 117 500 kr/106 hk/264 kg

+ Komfort/sportslig presisjon

÷ Ufølsom innsprøytning

= Anvendelig tursykkel

Grunnet avgiftstekniske årsaker er toppeffekten redusertfra 144 til 106 hester. I praksis har det ingen betydning. 106hester er nok til de aktivitetene denne sykkelen utsettes for.Effektreduksjonen har imidlertid avstedkommet en pris som liggervesentlig under konkurrentene. Dermed seiler FJR opp som en avmarkedets mest attraktive tourere. Vi ser i hvert fall ingen grunnfor å satse mer penger på en tursykkel.

 

[email protected]

 

 

 

 

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen