MINITEST: YAMAHA FJR 1300A

Attraktiv tourer

FJR 1300 er Yamahas innspill i tursegmentet. De nærmeste konkurrentene er Honda ST 1300 Pan European og BMW K 1200GT. Yamahaen stiller imidlertid med lavere vekt og en mer sportslig utstråling.

Publisert Oppdatert

Selv om heller ikke FJR er noen lettvekter, stiller den med sportslige veiegenskaper. Det er i første rekke fjæringa som bidrar til dette. Den takler underlaget med fin presisjon, slik at føreren får en god kjørefølelse. Fothvilerne er riktignok lavt plassert, med den følge at de får asfaltkjenning forholdsvis tidlig. De representerer likevel ikke noe fysisk hinder for aggressiv svingkjøring. Man trenger heller ikke utøve spesielt stor muskelaktivitet for å få den med rundt svingene. I det hele tatt er veiatferden av en art som inspirerer til sportslig aktivitet.

 

Fornuftig pris, god komfort og evner langt ut over det å kjøre rett fram, gjør Yamaha FJR 1300 til en attraktiv tursykkel. Kanskje turklassens beste allrounder.

Likevel er det på det bekvemme planet at FJR har sin styrke. Sittekomforten er svært god, med behagelig posisjonering av styre og fothvilere. Med et lett trykk på en knapp, heves kåpeglasset til et nivå som reduserer vindpresset til et minimum. Det blir riktignok aldri helt vindstille, men glasset har en form som gjør at vinden passerer så godt som turbulensfritt forbi hjelmen. Passasjeren frister også en tilværelse som trygt kan kalles god.

 

Vi har imidlertid våre bemerkninger til motoren. Selv om den går mykt, avgir den merkbare vibrasjoner når man gir gass. Dessuten er den bestykket med et innsprøytningssystem som har en svært merkbar "av-på"-effekt fra null til litt gass. Med erfaring fra andre og mer sportslige modeller, vet vi at Yamaha behersker kunsten å lage følsomme innsprøytningssystem.

 

Vi kan sant å si ikke forstå hvorfor de ikke har benyttet kompetansen på FJR. Med det samme vi klager, tar vi også med de standardmonterte ABS-bremsene. Effekten er grei, men de kunne godt vært litt mer følsomme.

 

FJR 1300 er verken liten eller lett. Likevel stiller den med sportsegenskaper som hevder seg i klassen. Selv om styret er høyt og tanken bred, har føreren god fysisk kontakt med sykkelen. Komforten er fullt på høyde med andre tourere.

 

 

Pris/effekt/vekt: 117 500 kr/106 hk/264 kg

+ Komfort/sportslig presisjon

÷ Ufølsom innsprøytning

= Anvendelig tursykkel

Grunnet avgiftstekniske årsaker er toppeffekten redusert fra 144 til 106 hester. I praksis har det ingen betydning. 106 hester er nok til de aktivitetene denne sykkelen utsettes for. Effektreduksjonen har imidlertid avstedkommet en pris som ligger vesentlig under konkurrentene. Dermed seiler FJR opp som en av markedets mest attraktive tourere. Vi ser i hvert fall ingen grunn for å satse mer penger på en tursykkel.

 

[email protected]

 

 

 

 

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen