Astra pyntes

I februar kommer den ansiktsløftede Opel Astra til en butikk nær deg, med oppfrisket ytre, penere interiør og noen nye motorer.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER

Opel Astra ble lansert i mars 2004, og tre år etter er det tid for en midtlivsoppdatering. Og for å ta det med det samme: vi har tidligere vist spionbilder av bilen som også antydet at bakhjulsopphenget endres fra dagens noe enkle - men velfungerende - system til et flerlinket oppheng som de beste konkurrentene også benytter seg av. Dette kommer imidlertid først på neste generasjon Astra, som vil komme i 2010.

Litt flikking
Den oppdaterte Astra´en, som kommer hit i februar, har fått et litt finpusset ytre. Grillen er endret, støtfangeren foran har fått en kraftigere V-profil, og karosseriskjøtene har blitt smalere. Hekken har også fått noen små endringer, med ny design på lyktene. GTC-modellen har fått en bikubemønstret, åpnere grill for et mer sportslig utseende. Dessuten får stasjonsvogna takrails i aluminium.

Innvendig har Astra fått mer krompynt, og nye farger er tilgjengelig. Heller ikke her er det snakk om noen revolusjon; Opel har pyntet litt på dagens utseende.

Mer kraft og lavere forbruk
Dagens motorlinje videreføres i de fleste tilfellene. To 1,6-liters bensinmotorer er nye; en på 115 hk og en turbomatet variant på 180 hk. Sistnevnte tar over for den 170 hk sterke toliteren, og kombinert med en sekstrinns manuellkasse er forbruk og utslipp redusert i forhold til toliteren. Med 180 hk gjør Astra 0-100 km/t på 8,2 sekunder, og forbruket er 0,77 i snitt.

To nye, 1,7-liters dieselmotorer blir også tilgjengelig til våren. De er på henholdsvis 110 og 125 hk, og erstatter de 100 og 120 hk sterke 1,9-literne. Også disse motorene er koblet til sekstrinnskasser, og har vedlikeholdsfritt partikkelfilter som standard.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen